نیوز سیتی!
27 مهر 1402 - 13:50

کنگره بین‌المللی بزرگداشت «عبدالکریم حائری» در قم برگزار می‌شود

دبیر کنگره «شیخ عبدالکریم حائری» از برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری تا پایان سال در شهر مقدس قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی ظهر امروز در کنگره گرامیداشت «شیخ عبدالکریم حائری» گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: قم مادر انقلاب و اراک مادر حوزه علمیه قم است و شیخ عبدالکریم حائری نقشی اساسی در اراک و قم ایفا کردند.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی در شناساندن نقش بزرگان و علما و فقها به جهان اسلام نقش بسیار موثری دارد که جا دارد از عوامل برگزاری این کنگره در استان مرکزی تشکر کنیم.

دبیر کنگره «شیخ عبدالکریم حائری» با بیان اینکه از ۱۰۰ تمدن بزرگ، سه تمدن بزرگ انسانی  منشاء  تمدن اسلامی داشت که در سه کانون بغداد، ایران و آندلس شکل گرفت، گفت:  ریشه تمدن اسلام، هجرت اهل بیت به عراق و ایران است همانطور که امیرالمومنین(ع) از مدینه به نجف و امام رضا(ع) از مدینه به ایران هجرت کردند.

فرحانی در ادامه از برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری تا پایان سال در شهر مقدس قم خبر داد و تصریح کرد: حاج شیخ عبدالکریم حائری با جمع شاگردان خود چندین جریان علمی بزرگ را ایجاد کردند.

امروز مردم فلسطین نیاز به کمک دارند

حجت الاسلام والمسلمین  محمدحسن اختری نیز طی سخنانی گفت: شیخ عبدالکریم حائری حوزه علمیه اراک را بنا نهاده و 300 شاگرد و روحانی را در دامان خود پروراند و بعد حوزه علمیه نوین و جدید قم تاسیس کرد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم به عنوان مرکز حوزوی اهل بیتی(ع) حوزه‌ای به تمام معنا نوین است، گفت: حوزه نجف و قم از نظر محتوایی و حتی از نظر رسالتی با هم متفاوت هستند وشناختشان نسبت به مسائل با هم فرق دارد.

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین اظهار کرد: دشمنان اسلام از 400 سال پیش نقشه‌ای همه جانبه برای نابودی اسلام طراحی و پیاده سازی کردند که امروز آثار این طراحی ننگین را در اتفاقات فلسطین شاهد هستیم.

 اختری افزود:  موضوعاتی چون کشف حجاب، ممانعت از لباس و روضه و ومسائلی از این دست سیاست‌هایی بود که انگلیس در کشورهای اسلامی اجرا کرد اما«شیخ عبدالکریم حائری» با درایت خود به خوبی توانست هم عمامه را حفظ کند، هم حوزه را نگه دارد  و هم تبلیغ را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در ایران به خاطر وجود حوزه علمیه قم  و به خاطر وجود علما تمام نقشه انگلیس در ظرف سه سال بهم ریخت  و موجب حذف رضا شاه شد، تاکید کرد: مرجعیت باید قوی باشد، دشمنان اسلام و پیروان داخلی آنها همواره در گفته‌هایش مرجعیت را مورد هدف قرار می‌دهند.

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین با اشاره به موضوع فلسطین بیان کرد: یکی از آثار انقلاب  ایران، انقلاب مردم فلسطین است، مردم فلسطین انقلاب کردند و نمی‌توانند این انقلاب را خاموش کنند، این انقلاب به پیش می‌رود و قطعا آینده آینده اسلام است و آینده از آن فلسطینی‌ها خواهد بود.

اختری گفت: امروز مردم فلسطین نیاز به کمک دارند، بیانه خوب است، اجتماعات خوب است ولی کافی نیست، مردم فلسطین نان می‌خواهند، آب و غذا می‌خواهند امکانات لازم دارند.

 وی با اشاره به اعلام آمادگی جوانان برای حضور در جبهه‌های فلسطین اظهار کرد: این اعلام آمادگی‌ها مقدس و ارزشمند است و پشت دشمن را می‌لرزاند.

پایان پیام

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1543475