نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 09:30

آمادگی ۹۲۰ خانه و پایگاه بهداشت کرمانشاه برای غربالگری رایگان دیابت و فشارخون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: افراد زیادی هستند که از بیماری فشار خون و دیابت خود خبر ندارند؛ وقتی این دو بیماری به موقع شناسایی نشود به کلیه‌ها، قلب و اندام‌های حیاتی بدن آسیب می‌رساند.

قباد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: طرح غربالگری دیابت و فشارخون در استان کرمانشاه از نیمه دوم آبان‌ماه در استان آغاز شده و تا نیمه دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این طرح غاربلگری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تمامی افراد بالای ۱۸ سال از نظر بیماری دیابت و تمام افراد بالای ۴۰ سال از نظر  فشار خون غربالگری می‌شوند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه شناسایی افراد مبتلا به فشار خون و دیابت را از اهداف این طرح دانست و تصریح کرد: افراد زیادی هستند که از بیماری فشار خون و دیابت خود خبر ندارند؛ وقتی این دو بیماری به موقع شناسایی نشود به کلیه‌ها، قلب و اندام‌های حیاتی بدن آسیب می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح افراد مبتلا به دیابت و فشار خون شناسایی و اطلاعات آن‌ها در سامانه «سیب» ثبت و به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند و درمان آن‌ها با هزینه‌های بسیار پایین شروع می‌شود.

محمدی با اشاره به فعالیت ۶۴۰ خانه بهداشت و ۲۸۰ پایگاه بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت در استان، خاطرنشان کرد: از هم‌استانی‌ها می‌خواهیم به نزدیک‌ترین خانه‌های بهداشت منزل خود مراجعه کنند و در صورت صلاحدید کارشناسان بهداشت به درب منزل حضور می‌یابند و به صورت رایگان قند خون و فشار خون را از جمعیت جامعه هدف می‌گیرند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1580675

مهمترین اخبار ایران و جهان: