نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 00:37

بارش ها ورودی آب به سد مهاباد را ۳۴.۷مترمکعب در ثانیه افزایش داد

ارومیه - مدیر امور آب شهرستان مهاباد از افزایش ورودی به آب سد مهاباد به میزان ۳۴.۷ مترمکعب در ثانیه در پی بارش های اخیر خبر داد.

رضا جهین در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در پی بارش‌های هفته گذشته ورودی آب به سد مهاباد افزایش یافته است، افزود: پس از بارش‌های اخیر دبی ورودی آب به سد مهاباد افزایش چشمگیری پیدا کرد و به ۳۴.۷ متر مکعب در ثانیه افزایش یافت.

وی با بیان اینکه دبی ورودی آب به سد مهاباد در مقایسه با میزان مدت مشابه سال قبل ۱۱ متر مکعب افزایش یافته است، اظهارکرد: هم اکنون حجم ذخیره آب سد مهاباد ۱۵۱ میلیون مترمکعب بوده که به دلیل کاهش بارندگی‌های پاییزه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ میلیون متر مکعب کمتر است.

جهین، با اشاره به اینکه آب ورودی به سد هم اکنون از دو شاخه حمزه آباد و قاضی آباد در حال جریان است، ابراز امیدواری کرد: با توجه به دو ماه باقیمانده زمان بارش‌ها (اردیبهشت و خرداد) و ذخیره برف در مناطق کوهستانی و بالا دست سد، میزان ورودی و حجم آب سد مهاباد باز هم افزایش یابد.

مدیر امور آب شهرستان مهاباد گفت: اکنون تراز سد مهاباد به یکهزار و ۳۵۴.۵ متر کاهش یافته در حالی که سال قبل این مقدار نیز سه متر بیشتر از امسال یعنی یکهزار و ۳۵۷.۵ متر بود.

جهین، با اشاره به اینکه رهاسازی آب برای بخش کشاورزی از نیمه دوم اردیبهشت آغاز می‌شود، از کشاورزان این شهرستان خواست از کشت محصولات با نیاز آبی بالا خودداری کنند تا در تابستان با مشکل تأمین آب روبرو نشوند.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب آشامیدنی شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1151931

مهمترین اخبار ایران و جهان: