نیوز سیتی!
23 آذر 1402 - 00:23

درخواست ژاپن از ایران برای افزایش تلاش‌ها به منظور جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه

وزیر خارجه ژاپن در دیدار با همتای ایرانی در ژنو خواستار افزایش تلاش‌های ایران برای کنترل اوضاع و ممانعت از گسترش درگیری و بی‌ثباتی در منطقه شد و گفت که این کشور نگران گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو،  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش در حاشیه دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان در ژنو عصر امروز (چهارشنبه) 22 آذر ماه با خانم «یوکو کامیکاوا» وزیر خارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه دیدارها و همچنین گفت‌وگوهای تلفنی رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن را در توسعه روابط و همکاری‌های فیمابین مهم توصیف کرد و افزود: هیچ محدودیتی برای همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی دو کشور قائل نیستیم و آمادگی داریم حجم روابط تجاری دو کشور افزایش یابد و همکاری‌های نیرومندتری داشته باشیم. 

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات فلسطین، از تلاش و حمایت ژاپن به منظور ایجاد آتش‌بس در غزه تشکر کرد و یادآور شد: اقدام مکرر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در وتوی قطعنامه درخواست آتش‌بس در غزه کمکی به صلح نبود، بلکه چراغ سبزی برای کشتار بیشتر مردم فلسطین توسط رژیم اسرائیل بود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ریشه بحران جاری به عملیات ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) بر نمی‌گردد بلکه به ۷۵ سال قبل برمی‌گردد، عنوان کرد: نسل‌کُشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی در غزه کاملا واضح است.

وزیر امور خارجه به تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه و خاتمه یافتن نسل‌کُشی در فلسطین اشاره کرد و گفت: انتظار داریم ژاپن تلاش‌های بیشتری برای توقف نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری انجام دهد.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح و ثبات و امنیت در افغانستان اشاره کرد و با تقدیر از کمک‌های ژاپن به افغانستان از طریق سازمان ملل افزود: آمادگی داریم در یک همکاری مشترک، پروژه‌هایی را برای بهبود وضعیت در افغانستان اجرا کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین از همتای خود برای سفر به تهران دعوت کرد و با اشاره به قرار داشتن دو کشور در قاره آسیا و مشترکات فراوان فرهنگی ایران و ژاپن، خاطرنشان کرد: آماده‌ایم روابط نیرومندتری با ژاپن داشته باشیم و به وضعیت خوب تاریخی روابط دو کشور برگردیم و نباید اجازه داده شود که هیچ طرفی بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

خانم «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، به روابط قدیمی و ریشه دار دو کشور اشاره کرد و با اشاره به برخی برنامه‌ها و دیدارهای دوجانبه مقامات دو کشور در آینده نزدیک، از دعوت وزیر خارجه ایران برای سفر به تهران تشکر کرد و افزود: ژاپن به توسعه روابط دوجانبه با ایران علاقه‌مند است و از گفت‌وگوها و مشورت‌های مشترک برای این‌ منظور حمایت می‌کند. 

وزیر خارجه ژاپن هم از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از جمع بزرگی از آوارگان افغانستان تشکر کرد و نقش ایران در کمک به ثبات و امنیت در افغانستان را با اهمیت توصیف کرد و گفت که کشورش آماده همکاری برای کمک به افزایش ثبات در افغانستان است. 

خانم کامیکاوا با اشاره به جنگ در غزه گفت: ژاپن نگران گسترش دامنه جنگ در منطقه است. 

وی همچنین از تصویب قطعنامه روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از آتش بس در غزه استقبال کرد و گفت که ژاپن به آن رأی مثبت داده است.

وزیر خارجه ژاپن همچنین خواستار افزایش تلاش‌های ایران برای کنترل اوضاع و ممانعت از گسترش درگیری و بی‌ثباتی در منطقه شد و تمایل خود را برای تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌ها با همتای ایرانی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران طی دیروز و امروز با وزرای خارجه تونس، لبنان، اردن، عربستان سعودی، اندونزی، نخست‌وزیر واتیکان و همچنین نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار و ضمن گفت‌و‌گو درباره مناسبات دوجانبه در خصوص اوضاع غزه نیز به رایزنی پرداخت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1604336

مهمترین اخبار ایران و جهان: