نیوز سیتی!
21 دی 1402 - 23:05

عملکرد یکساله پلیس| از انهدام ۱۸۰۰ باند سرقت تا ارسال پیامک هشداری به هنجارشکنان

مقابله قاطع با ناامنی‌های اجتماعی و جرائم خرد و کلان از جمله مهمترین عملکرد پلیس در یکسال فرماندهی سردار رادان است.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، یکسال از فرماندهی سردار رادان بر فراجا گذشت. در طول ۳۶۵ روز مناسبت‌ها و رویدادهای مختلفی در کشور رخ داد که در ذیل نقش و عملکرد پلیس در آن بررسی شده است.

*از نوروز تا اربعین و سالگرد اغتشاشات

در طرح نوروزی با وجود افزایش سفرها ترددها با ضریب امنیت بالا در جاده ها و شهرهای کشور انجام شد.

در برگزاری مراسم بزرگ، ملی و معنوی اربعین حسینی در امنیت کامل، از خروج اولین زائر از کشور تا ورود آخرین نفر آنان به کشور، مشاهده کرد.

امنیت و احساس امنیت را باید در کنترل اجتماعی صورت گرفته در سالگرد اغتشاشات ۱۴۰۱، آن هم با همه سم پراکنی ها و مانور دشمنان و فراخوان های ریز و درشت معاندان داخلی و خارجی، تعریف نمود؛ سرعت عمل پلیس در حل پرونده های مهم و تلخی چون قتل داریوش مهرجویی نیز، وجهی دیگر از فعالیت های امنیت ساز پلیس در یکساله اخیر بوده است. 

*اجرای طرح های انتظامی گسترده از مقابله با سرقت تا اراذل و اوباش و خانه های پلاک قرمز

«مقابله قاطع با ناامنی‌های اجتماعی و جرائم خرد و کلان» و اجرای طرح های مقابله ای با انواع جرائم با هدف افزایش هزینه جرم برای مجرمان، مهم ترین اقدام پلیس در راستای افزایش امنیت و احساس آن در جامعه در یکسال اخیر بوده است؛ اجرای بیش از ۱۲۲ طرح مقطعی، عملیاتی و منطقه ای در سطح کشوری با هدف شناسایی و دستگیری سارقان حرفه ای، سابقه دار، متواری، تحت تعقیب و انهدام بیش از یک هزار و ۸۰۰ باند فعال سرقت در کل کشور، کاهش سرقت از منازل، افزایش ۲۳ درصدی کشف قاپ زنی ها در یکسال گذشته در راستای  افزایش آرامش خاطر هموطنان بوده است.

اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش و از بین بردن هیمنه پوشالی آنان، در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی و البته پاک کردن جامعه از لوث وجود این طاغیا متمرد از قانون که ارمغان آور آرامش و امنیت شهروندان بوده و هست، را نیز می توان یکی دیگر از طرح های موفق و ادامه دار پلیس در راستای حفظ و اعتلای امنیت عمومی عنوان کرد؛ از آنجاکه برقراری امنیت و احساس آن در جامعه، همواره اولویت فراجا بوده و  هست، پلیس هیچگاه در برخورد با اراذل و اوباش که با ایجاد رعب و وحشت به دنبال ارتکاب اعمال مجرمانه خود هستند، اجازه عرض اندام نداده و مماشات به خرج نمی دهد و گردن آنانی که هوس گردن کشی کنند را به حکم قانون خواهد شکست.

از آنجا که، حضور معتادان متجاهر و وجود خانه هایی معروف به «پلاک قرمز» که بارانداز افراد بی خانمان و معتاد است، علاوه بر از بین بردن زیبایی شهر، موجب ناامنی برخی محلات شده بود، پلیس چونان همیشه و برای افزایش هرچه بیشتر امنیت نقاط مختلف شهر، وارد عمل شد و طرح ساماندهی معتادان متجاهر و تعیین و تکلیف خانه های پلاک قرمز را اجرا کرد که گرچه با تقدیر و تشکر ساکنان این محلات از پلیس، همراه بود.

اجرای ۵۶ مرحله طرح سراسریِ مقابله با قاچاقچیان و مقابله با انواع کالای قاچاق ورودی و خروجی و خودروهای شوتی در مرزها ومحورهای مواصلاتی، محل های دپو و سطح عرضه، از برنامه‌های در حال اجرای پلیس است.

*کیفیت بخشی به خدمات انتظامی با ارتقای هوشمندی پلیس

«بهره مندی از آخرین یافته های دانش و فناوری» در پلیس اجرایی شد؛ تا آنجا که در راستای تسهیل، تسریع و «کیفیت بخشی» در ارائه امور انتظامی به مردم از جمله صدور گذرنامه الکترونیکی در ایام اربعین و دیگر مقاطع سال، راه اندازی اپلیکیشن «پلیس من» و کاهش هدررفت وقت و زمان شهروندان و دریافت غیرحضوری خدمات انتظامی، افتتاح بخش مانیتورینگ و امکان پایش تصویری مرز از ستاد فرماندهی فراجا، تشکیل بانک اطلاعاتی برای سارقان حرفه ای، ارتقای کشف علمی جرائم و بهره گیری از دستگاه های پلاک خوان سیار به مرحله اجرا گذاشته شد.

یکی از مهمترین دستاوردهای فراجا در یکسال اخیر، «الحاق تجهیزات جدید پلیسی در حوزه ناوگان زمینی (خودروهای جدید)، هوایی (بالگرد و پهپاد) و دریایی» در راستای کشف سریعتر انواع جرائم، مقابله با قاچاق کالا، افزایش توان رزم در حوزه های مختلف ماموریتی، کنترل مرزها و همچنین حوزه جاده‌ای است که هرکدام از این موارد باتوجه به گستردگی فعالیتشان، از فناوری های جدید و به روز بهره برده و امنیت پایدار را برای مردم به ارمغان می آورند.

*تغییر در جذب و گزینش نیروی انسانی/ عضویابی هدفمند

 در یکسال فرماندهی سردار رادان رویه گزینش و جذب نیروی انسانی تغییر کرده و «عضویابی و شناسایی هدفمند» افراد مجرب، متعهد و متخصص  با هدف بهینه سازی و افزایش کارآمدی سازمان در راستای رسیدگی بهتر به مطالبات مردم و اجرای شایسته تر ماموریت های متنوع پلیس، اجرایی شد؛ «برقراری نظام شایسته شناسی و شایسته گماری» در دستور کار قرار گرفت تا آنجا که پذیرش و آموزش تخصصی بیش از ۶ هزار و۸۰۰ نیروی متخصص و برگزاری ۸۰۰ کارگاه آموزشی در حوزه های مختلف با هدف افزایش احساس امنیت، در یکسال اخیر اجرایی شد.

*استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی، پیش فرض تحقق آرمان «پلیس مقتدر و حرفه ای؛ امین و مردمی»

آرمان «پلیس مقتدر و حرفه ای؛ امین و مردمی»در حالی از سوی سردار رادان اعلام شد که یکی از مهم ترین وجوه تحقق این آرمان، استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی است، چراکه هر زمان، مردم همپای حافظان امنیت شدند، استیلای امنیت را بیش از پیش احساس شد.

«تقویت شورای معتمد پلیس» در کلانتری‌ها ناظر به تعامل بیشتر اقشار مردم و ریش سفیدان محلات از جمله دیگر موارد انجام شده در این یکسال است.

*ارتقای سطح منزلت اجتماعی پلیس، وعده ای در حال اجرا

بالا بردن انگیزه خدمتی در پرسنل پلیس و ارتقای سطح منزلت اجتماعی کارکنان در دستور کار پلیس بود در این راستا فرماندهی فراجا  بر لزوم تامین مسکن ملکی و شروع ساخت ۱۰۰ هزار منزل سازمانی در کل کشور تاکید داشته است.

  افزایش نسبی حقوق و دستمزد پلیس و تا حدودی بهبود وضعیت اقتصادی ماموران  یکی دیگر از ابعاد ارتقای سطح معیشت و منزلت کارکنان و خانواده‌ها در همه استان‌هاکلید خورد، اگرچه که ارتقای سطح معیشتی و اقتصادی پلیس با هم افزایی و دغدغه مندی بیشتر دولت و مجلس سهل تر خواهد بود.

*رسیدگی به وضعیت خودروهای رسوبی، به کجا رسید؟

رسیدگی به وضعیت خودروهای رسوبی در پارکینگ ها و استرداد آنها به مالکانشان یکی دیگر از برنامه های در دستور کار سردار رادان در طول یکسال گذشته بود که با وجود آنکه اجرای کامل این برنامه نیازمند هم افزایی دیگر دستگاه های مرتبط است، اما فراجا در حوزه ماموریتی و وظیفه خود عمل کرد.

کاهش حدودا ۳ درصدی جان‌باختگان و مصدومان حوادث رانندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، استفاده حداکثری از دوربین البسه پلیس در حوزه کنترل ترافیک و تکمیل ظرفیت بهره گیری از دستگاه های سیار ثبت کروکی در سرصحنه، عملکرد دیگر پلیس در طول یکسال است. 

*بهره گیری از تجربیات بازنشستگان

فراجا با « اتکاء به تجربه پیشکسوتان» و استفاده از خِبرگی بازنشستگان از توانمندی های «کارآگاهان بازنشسته پلیس آگاهی» استفاده کرد تا با تلفیق تجربه گرایی پیشکسوتان و نشاط و توان جوانان، تسریع در رسیدگی و حل پرونده ها و کشف جرائم را داشته باشد.

*نظارت برون سازمانی و مردمی بر عملکرد پلیس

فراجا همواره در حال پالایش درون سازمانی است تا تعداد اشتباهات و کمبودهای خدمتی را به کمترین حد ممکن برساند.

یکی از مهمترین بخش های مورد تاکید  «حاکمیتِ انضباطِ سازمانی» و توجه به نظارت های درون و برون سازمانی بر عملکرد فراجا است‌.

در این مدت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تماس مشارکتی مردم با سامانه ۱۹۷ برقرار شده است.

در راستای تقویت حوزه نظرسنجی و افکارسنجی فراجا با راه اندازی بخش رسانه ای «پلیس سرزده» و اخذ بی واسطه دیدگاه مردم در مورد عملکرد پلیس به افکار عمومی اهمیت داده است.

*اهمیت تعامل دوسویه پلیس با اصحاب رسانه

«اطلاع رسانی و نقدپذیری و پاسخگوییِ صادقانه» و همچنین تقویت بهره گیری از پتانسیل های فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای، همکاری با رسانه‌ها، ورود به عرصه رسانه ای مجازی و راه اندازی تلویزیون اینترنتی و البته افزایش تولیدات فیلم و سریال هم برای رسانه ملی و هم شبکه خانگی، گام دیگری در راستای استفاده از توان رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی پلیس بوده است؛ تهیه ۸ فیلم سینمایی و پیش تولید ۶ سریال پلیسی، راه اندازی تلویزیون اینترنتی بر بستر تلوبیون با پخش ۲۵۰نفر ساعت، ۱۳هزارو ۸۵۰ نفر ساعت تولیدات امور هنری و تولید وانتشار بیش از ۲۵هزار کلیپ و ویدیو از خدمات پلیس در فضای مجازی  بوده است؛ البته باید بهره گیری از ظرفیت رسانه های جدید، پیام رسان ها و سرویس های داخلی را نیز به این عملکرد اضافه کرد.

*اقدامات تنش زدای پلیس در برخورد با کشف حجاب

پلیس در یکسال اخیر با ارسال پیامک های هشداری، اطلاع رسانی مناسب و زمان دادن به هنجارشکنان حوزه حجاب تا ۳ مرتبه و ایجاد امکان اعتراض به هر پیامک، توانست با کمترین سطح تماس و تنش در این عرصه، وظایف قانونی خود را به انجام رساند.

*طرح های تحولی فراجا در سال پیشِ رو

برنامه ریزی و اجرای «طرح کنترل کاهش آسیب های اجتماعی» با محوریت کلانتری ها و با همکاری مراکز مشاوره و مددکاری و آموزش همگانی در سه حوزه، کنترل اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی یکی از طرح های تحولی فراجا در سال پیشِ رو است.

*اجرای دستبند و پابند الکترونیکی

از دیگر اقدامات تحولی فراجا می توان به اجرایی شدن طرح «پابند الکترونیک سارقان» اشاره کرد که با هدف ارتقاء هوشمند توان کشف و پیشگیری از سرقت و در راستای بهره گیری از فناوری های نوین جهت نظارت بیشتر بر فعالیت محکومان خارج از زندان، کلید خورده و پس از آسیب شناسی در کل کشور اجرایی خواهد شد.

*کربلای فراجا و تقدیم بیش از ۷۲ شهید در راه اعتلای امنیت 

پلیس در این یکسال بیش از ۷۲ شهید در راه حفظ و اعتلای امنیت تقدیم کرد؛ رسیدگی به خانواده شهدا و دستگیری و سپردن قاتلان و عاملان شهادت ماموران به دست محاکم قضائی از جمله دیگر مواردی است که در این یکسال پیگیری شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1634680

مهمترین اخبار ایران و جهان: