نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 16:00

در رصد آسیب‌های اجتماعی جزیره‌ای عمل نکنیم/ انجام مطالعات آسیب‌های اجتماعی در 470 شهرستان کشور

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه تا زمانی که در رصد آسیب‌‌های اجتماعی جزیره‌ای عمل کنیم، نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد، گفت: در ۴۷۰ شهرستان کشور مطالعات رصد آسیب‌های اجتماعی از طریق روش کمی و ابزارهای استاندارد انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آرزو ذکایی‌فر، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، در نخستین جلسه دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی در استان زنجان‌ با بیان اینکه دستگاه‌ها و نهادها به فراخور ماموریت‌های که دارند یک سری خدماتی را درحوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارایه می‌دهند، اظهار داشت: آن چیری که ما در رصد آسیب‌های اجتماعی نیاز داشتیم که بتوانیم برنامه‌های اقدام و عمل را مبتنی بر شواهد طراحی کنیم، مطالعات و پژوهش‌ها بود، بنابراین مطالعات و پژوهش‌ها همیشه مکمل داده‌های ارایه خدمت هستند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی از ۱۰ سال پیش نظام رصد آسیب‌های اجتماعی را آغاز و فعال کرده است، تصریح کرد: در این رستا چندین مطالعه و پژوهش کمی را انجام داده‌ایم که یک نمونه آن پیمایش آسیب‌های اجتماعی در سطح استان در سه دوره انجام یافته است.

وی با اشاره به اینکه از اواخر سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی‌های در راستای جمع‌آوری داده‌های شهرستان‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفت، عنوان کرد: در ۴۷۰ شهرستان کشور مطالعات رصد آسیب‌های اجتماعی از طریق روش کمی و ابزارهای استاندارد انجام شده است.

ذکایی‌فر با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت هراستان در رصد آسیب‌های اجتماعی  با توجه به نوع شهرستان‌ها مشخص است، افزود: ما در این رصد به یک نوع داده دیگری از نوع کیفی نیاز داشتیم تا این راستا بتوایم از صاحب نظران و مطلعین یک سری اطلاعات کسب کرده و بنابراین یک مدل کیفی هم طراحی شد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ما در در هیچ زمانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به دنبال عوامل تعیین کننده این آسیب‌ها نرفته‌ایم، گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی نه نتها سازمان بهزیستی بلکه بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید پای کار باشند به ویژه دستگاه تعلیم و تربیت به رصد آسیب‌های اجتماعی می‌تواند کمک شایانی بکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه رصد آسیب‌های اجتماعی  و مداخلات آن چند ضعف و مساله وجود دارد، افزود: یکی از این موارد بحث حکمرانی است که باید تقویت شود و دیگری تنظیم‌گیری آسیب‌های اجتماعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ذکایی‌فر با اشاره به اینکه امسال برنامه‌ریزی شده است که هر کدام از استان‌ها و شهرستان‌های تابع در رصد آسیب‌های اجتماعی باید براساس منابع ای که دارند، اقدام وعمل کنند، افزود: برنامه اقدام و عمل تنها از عهده یک نهاد برنمی‌آید و باید در این راستا سایر دستگاه‌های اجرایی هم پای کار بیاییند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تا زمانی که در رصد آسیب‌‌های اجتماعی جزیره‌ای عمل کنیم، نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد ادامه داد: اگر همگرایی و هم‌افزایی سایرارگان‌ها نباشد نتیجه نمی‌گیریم، اگر در استان زنجان  اتفاقات خوبی در حوزه رصد آسیب‌های اجتماعی افتاده است نتیجه همگرایی و هم افزایی دستگاه‌ها است.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1211680

مهمترین اخبار ایران و جهان: