نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 13:59

نخست وزیر روسیه: فشار غرب روابط مسکو و پکن را تقویت کرد

نخست وزیر روسیه در دیدار با همتای چینی خود، گفت که فشار غرب، باعث تقویت روابط مسکو و پکن شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه در جریان سفر به چین و دیدار با لی چیانگ، همتای چینی‌اش، گفت که روابط دو کشور در بالاترین سطح بوده و فشار غرب باعث تقویب بی‌سابقه روابط شده است.

سفر میشوستین به چین در حالی صورت گرفته که روسیه پس از حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، هدف تحریم‌های گسترده و همه‌جانبه غرب قرار گرفته و بیش از پیش روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود با پکن را توسعه داده است.

نخست وزیر روسیه در این دیدار گفت که روابط دو کشور «به طور بی‌سابقه در بالاترین سطح قرار داشته و این اتفاق از هرج‌ومرج فزاینده در عرصه بین‌الملل و فشار شدید از جانب غرب علیه روسیه نشات گرفته است.»

چین همواره تاکید کرده که در جنگ روسیه و اوکراین بی‌طرف است و نسبت به میانجی‌گری مذاکرات صلح بین طرفین اقدام کرده است. با این حال، پکن غرب را به دلیل تحریک مسکو مقصر دانسته و نه تنها به تحریم‌های همه‌جانبه علیه روسیه ملحق نشده، بلکه روابط دیپلماتیک و تجاری خود با مسکو را تحکیم و تقویت کرده است.

فرستاده چین در امور اورسیا به‌تازگی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور و سایر مقامات دولت اوکراین دیدار و درباره مذاکرات صلح با روسیه گفت‌وگو کرد. این دیدار پس از تماس تلفنی ماه گذشته شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین با زلنسکی انجام شد؛ تماسی که رئیس جمهور اوکراین آن را «طولانی و سودمند» توصیف کرد.

میشوستین در بخش دیگری از اظهاراتش در دیدار با همتای چینی، گفت: مردم روسیه و چین، به تاریخ، فرهنگ و رسوم غنی خود می‌بالند و ما از توسعه هرچه بیشتر روابط فرهنگی، مناسبات و مکاتبات طرفین حمایت می‌کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1235380

مهمترین اخبار ایران و جهان: