نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 15:21

راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها؛ آیا فردا «سیف‌القدس» جدیدی آغاز می‌شود؟

رژیم صهیونیستی، بی توجه به همه هشدارها درباره عواقب «راهپیمایی پرچم»، قصد دارد، فردا (پنجشنبه) این راهپیمایی را تحت تدابیر شدید امنیتی در بیت‌المقدس برگزار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فردا (پنجشنبه، ۱۸ می)، مصادف است با روز ۲۸ آیار در تقویم عبری. روزی که رژیم صهیونیستی هر ساله در آن، راهپیمایی بزرگی را برگزار می‌کند که از باب العامود و محله‌های قدیمی قدس عبور کرده و به صحن‌های مسجدالاقصی می‌رسد و سپس در آنجا برنامه‌ای موسوم به «رقص پرچم‌ها» اجرا می‌‌شود و شهرک‌نشینان صهیونیست با این اقدام تحریک‌آمیز، خواستار بیرون راندن فلسطینی‌ها از قدس می‌شوند.

 

 

ماجرای رقص پرچم‌ها چیست؟

پس از اعلام موجودیت رژیم جعلی صهیونیستی در یوم‌النکبه (۱۴ می ۱۹۴۸)،  بخش غربی شهر قدس به تصرف این رژیم و قسمت شرقی تحت کنترل اردن درآمد. اما نهایتاً در پی جنگ شش روزه میان عرب‌ها و رژیم صهیونیستی و پیروزی این رژیم در ژوئن ۱۹۶۷ میلادی، بخش شرقی نیز به بخش غربی قدس الحاق شد که در روز ۲۸ آیار روی داد. تل‌‌آویو این روز را تحت عنوان «روز اورشلیم» (قدس) جشن می‌گیرد. 

حال، بنیامین نتانیاهو که از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی تا به امروز، هدایت افراطی‌ترین و نژادپرست‌ترین کابینه این رژیم را برعهده گرفته، تاکید دارد که راهپیمای جنجالی پرچم در موعد مقرر، بدون هیچ تغییری مانند سالهای گذشته برگزار خواهد شد.  

این پافشاری نتانیاهو بر برگزاری راهپیمایی پرچم در حالی است، رژیم صهیونیستی به تازگی از نبردی پنج‌روزه با نوار غزه خارج شده است و چند سالی است که برگزاری این راهپیمایی به چالشی بزرگ و تهدیدآمیز برای تل‌آویو تبدیل شده است. 

آیا سیف القدس دیگری در راه است؟

 

 

دو سال پیش، ۲۸ آیار مصادف شده بود با ۲۸ رمضان و تحصن فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی در هفته منتهی به روز جهانی قدس. در این روز، صهیونیست‌های افراطی به مسجدالاقصی یورش بردند و پس از آن بود که نبرد «سیف القدس» علیه اشغالگران از سوی مقاومت فلسطین رقم خورد و صهیونیست‌ها ناگزیر به لغو راهپیمایی پرچم و تعویق آن شدند.

صهیونیست‌ها برای بزرگداشت این روز، جشن راهپیمایی و رقص پرچم‌ها را هر ساله برگزار می‌کنند و این راهپیمایی از یک مکان مورد توافق در قدس غربی آغاز و با عبور از باب‌های شهرک قدیمی قدس یعنی باب‌های الخلیل و الجدید، خود را به باب‌العامود می‌رسانند و این راهپیمایی همواره با تظاهرات اعتراضی فلسطینی‌ها با وجود تدابیر شدید امنیتی همراه می‌شود. 

امسال نیز پلیس رژیم صهیونیستی، مسیر راهپیمایی پرچم‌ را به زبان عربی منتشر کرده و مشخص است که قرار است مسیر این راهپیمایی از بخش قدیمی شهر قدس باشد.

 

در چنین فضایی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای برگزاری این راهپیمایی در مسیری که اعلام شده، هشدار می‌دهند. رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که فردا، همزمان با برگزاری راهپیمایی پرچم‌، ۳۰۰۰ نیروی نظامی خود را در خیابانهای قدس اشغالی مستقر می‌کند تا امنیت این راهپیمایی را تامین کند.  

در همین راستا، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که پلیس این رژیم از پهپاد و بالگرد نیز برای کنترل اوضاع در روز پنجشنبه استفاده خواهد کرد. 

رسانه‌های فلسطینی نیز اعلام می‌کنند که تنها چند ساعت پیش از آغاز راهپیمایی جنجالی مذکور، شهر قدس به پادگان نظامی صهیونیست‌ها تبدیل شده است. 

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که پلیس رژیم صهیونیستی از بیم آغاز احتمالی دور جدید حملات راکتی مقاومت از غزه در روز پنجشنبه به حالت آماده‌باش درآمده و  سامانه گنبد آهنین را در اطراف قدس مستقر و فعال کرده است.

این در حالی است که بخش رسانه‌ای گردانهای «شهید عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس با انتشار تصویری جدید در آستانه راهپیمایی پرچم‌، به صهیونیست‌ها هشدار داد.

 

 

در این تصویر آمده است: «شمشیر قدس (سیف القدس) هرگز غلاف نمی‌شود»، امری که یادآور عملیات سیف‌القدس در زمان برگزاری راهپیمایی پرچم در سال ۲۰۲۱ است.

در همین راستا، «امیر بوحبوط» خبرنگار و تحلیلگر نظامی در وبگاه صهیونیستی «واللا» با اشاره به تشدید تدابیر امنیتی پیش از برگزاری راهپیمایی پرچم‌ خبر داد. 

وی به نقل از برخی منابع در نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی درباره برخی اظهارات غیرمسئولانه وزرای کابینه اشغالگر و سایر سیاستمداران صهیونیست درباره قدس و بیت‌المقدس هشدار داد و اعلام کرد که چنین اظهاراتی می‌تواند منطقه را آتش بکشاند.

بوحبوط به نقل از یک مقام امنیتی بلندپایه نوشت: «در آخرین روز [پیش از برگزاری راهپیمایی پرچم‌]، بارها و بارها به طرف‌های با نفوذ در منطقه پیام دادیم مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی بین راهپیمایی پرچم‌ که چندین دهه است برگزار می‌شود و کوه معبد [حرم شریف قدس] وجود ندارد».

این مقام امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه درباره به آتش کشیده شدن منطقه تنها به دلیل اظهارنظرهای غیرمسئولانه برخی مقامات این رژیم هشدار داد.

برخی منابع نیز درباره اظهارنظرهای تحریک‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی درباره اغییر وضعیت موجود در بیت‌المقدس، ابراز نگرانی کردند و به همین دلیل توصیه می‌کنند که وزرای تندرویی چون «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت قومی رژیم صهیونیستی در این مراسم سخنرانی نکنند.

در چنین فضایی است که بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی، درباره آغاز دور جدیدی از تنش و درگیری میان فلسطینی‌ها و اشغالگران هشدار می‌دهند و محافل امنیتی رژیم صهیونیستی خود را برای حملات موشکی فلسطینی از غزه به دلیل برگزاری راهپیمایی پرچم‌ در روز پنجشنبه آماده می‌کنند. به ویژه که فلسطینی‌ها نیز فراخوان‌های متعددی برای برافراشتن پرچم فلسطین در سراسر اراضی اشغالی در پاسخ به این راهپیمایی جنجال صهیونیست‌ها منتشر کرده‌اند. 

 

 

انتظار می‌رود که در راهپیمای تحریک‌آمیز فردا، دست‌کم نه وزیر کابینه افراطی نتانیاهو از جمله ایتمار بن‌ گویر و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی شرکت کنند و تدابیر امنیتی شدیدتری در مقایسه با سالهای پیش برقرار شود. 

نبرد بر سر حاکمیت قدس

 

به اعتقاد بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی، نبرد اصلی در بیت‌المقدس بر سر حاکمیت آن است و تل‌آویو تمام تلاش خود را وقف مصادره حاکمیت بیت‌المقدس کرده است.

در همین راستا «فخری ابودیاب» فعال فلسطینی در قدس در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» ضمن ارزیابی شرایط کنونی حاکم بر بیت‌المقدس تصریح کرد: رژیم اشغالگر و در رأس آن مقامات تندروی آن، تلاش دارند تا حاکمیت خود را بر قدس گسترش دهند و بر روی شکست اخیرشان در تجاوز به غزه از طریق برگزاری این راهپیمایی سرپوش بگذارند.

وی افزود: در مقابل ساکنان قدس و فلسطین نیز تلاش خواهند کرد که آن را به شکست بکشانند. در چنین فضایی طبیعی است که پلیس اشغالگر نیز از صهیونیست‌ها حمایت کند. لذا روز راهپیمایی روزی سخت و به منزله یک کابوس برای ساکنان بیت‌المقدس است و ممکن است واکنشی صورت گیرد که دوباره قدس را شعله ور کند. این راهپیمایی در اصل تلاشی برای تحریک ما به عنوان ساکنان بیت‌المقدس است. 

«خلیل التفکجی»، مسئول سازمان نقشه‌برداری در بیت‌الشرق و انجمن پژوهشهای عربی نیز به العربی الجدید گفت: «اسرائیل می‌خواهد بگوید که قدس، پایتخت دولت عبری و قلب مردم یهود است..می‌خواهد به جهان ثابت کند که قدس قابل تقسیم نیست و حاکمیت آن متعلق به اسرائیلی‌ها است. لذا روند صلحی که به موجب آن قدس شرقی، پایتخت کشور فلسطین باشد، پوچ و صرفا یک رویا است. این بخشی از سیاست اسرائیل در قبال شهر قدس است».

وی افزود: « طرف اسرائیلی از سال ۱۹۶۷ تلاش دارد تا ثابت کند که قدس تحت حاکمیت آن است و این امر بیانگر آن است که اسرائیل به این موضوع که قدس تحت کنترلش باشد بسنده نمی‌کند. راهپیمایی پرچم‌، با ده‌ها نفر در سال ۱۹۶۸ آغاز شد و طی سالهای اخیر به ده‌ها هزار نفر رسید. ضمن آن‌که، برخی احزاب اسرائیلی هستند که تلاش می‌کنند از این راهپیمایی برای منافع سیاسی خود استفاده کنند».

التفکجی افزود: مقابله با راهپیمایی پرچم و برنامه‌های اسرائیل در قدس به قدرت بیشتری نیاز دارد، طرف اسرائیلی تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و می‌گوید که قدس تحت حاکمیت آن است و با راهپیمایی پرچم تلاش می‌کند تا واقعیت جدیدی را تحمیل کند.

وی با اشاره به این‌که سالهاست، رژیم صهیونیستی اقدام به حفاری، پل‌سازی و ایجاد تغییرات در زیرساختهای شهر قدس می‌کند، گفت که این رژیم به دنبال ادغام قدس شرقی و غربی در یکدیگر و جداسازی دو بخش آن است و بودجه زیادی برای این هدف اختصاص داده است و این امری خطرناک است. اما هیچ یک از نهادهای بین‌المللی با وجود آن‌که قدس شرقی را اشغالی می‌دانند، اعتراضی به این امر نمی‌کنند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1218936

مهمترین اخبار ایران و جهان: