نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 20:38

اتحادیه اروپا کوزوو را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد

اتحادیه اروپا اعلام کرد در صورت حل نشدن بحران کوزوو و صرب‌های ساکن آن، اقدامات تنبیهی علیه کوزوو اعمال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازپایگاه اینتل ریپابلیک، اتحادیه اروپا به کوزوو در خصوص حل نکردن بحران با صربستان هشدار داد.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که آماده است تا کوزوو را در صورت عدم حل تنش با معترضان صرب مجازات کند.

اتحادیه اروپا گفته است که اگر کوزوو از اقدامات تهاجمی علیه صرب های این منطقه دست برندارد، اتحادیه اروپا می تواند کمک مالی به پریشتینا را متوقف کند.

توقف برنامه های بدون روادید برای سفر بین کوزوو و کشورهای اروپایی نیز از دیگر اقداماتی است که اتحادیه اروپا در صورت عدم حل تنش میان کوزوو و صرب های ساکن آن علیه پریشتینا در نظر می گیرد.

در ۲۹ ماه مه، پس از آنکه پلیس کوزوو بعد از انتخابات شهرداری در ماه آوریل، شهرداران آلبانیایی جدید را به زور در دفاتر چندین شهر در شمال کوزوو منصوب کرد، درگیری آنها با صرب های منطقه آغاز شد.

هر چند این رای گیری ها از سوی جامعه صربستان ساکن در شمال کوزووتحریم شد، با وجود مشارکت ۳.۵ درصدی، معتبر اعلام شد. بیش از ۵۰ معترض صرب و حداقل ۳۰ نیروی حافظ صلح ناتو در این درگیری زخمی شدند.

پیشتر «میروسلاو لایچاک» فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در مذاکرات بلگراد و پریشتینا روز سه‌شنبه در پیامی توییتری نوشت: ما عمیقاً نگران وضعیت در شمال کوزوو هستیم.

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه پیام خود تاکید کرد که بروکسل خواستار کاهش تنش فوری در منطقه، برگزاری انتخابات زودهنگام با مشارکت صرب‌های کوزوو و نیز بازگشت به مذاکرات در خصوص عادی‌سازی روابط میان کوزوو و صربستان است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1285580

مهمترین اخبار ایران و جهان: