نیوز سیتی!
16 تیر 1402 - 10:12

هدف پیمان شانگهای ایجاد نظم نوین جهانی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هدف اصلی پیمان شانگهای بعد از تأسیس آن، ایجاد یک نظم نوین جهانی مبتنی بر چند جانبه‌گرایی برای مقابله با یک جانبه‌گرایی آمریکا و کشورهای متحد آن است.

محسن پاک آئین کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر و در خصوص برگزاری بیست و سومین اجلاس پیمان شانگهای، گفت: هدف اصلی پیمان شانگهای بعد از تأسیس آن، ایجاد یک نظم نوین جهانی مبتنی بر چند جانبه‌گرایی برای مقابله با یک جانبه‌گرایی آمریکا و کشورهای متحد آن است.

وی افزود: کشورهای پیمان شانگهای می‌خواهند در حوزه امنیتی و حوزه اقتصادی حرکت کنند و این نظم جدید را ایجاد کنند.

سفیر سابق ایران در کشورهای آذربایجان، ازبکستان، تایلند و زامبیا با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان اظهار داشت: ایران به عنوان یک کشور تأثیرگذار و ثبات‌ساز در منطقه جنوب و غرب آسیا و یک کشور که دارای ظرفیت بالای اقتصادی است. همچنین کشورمان منابع نفت، گاز و معادن و نیز ظرفیت‌های بزرگی در موضوع حمل و نقل را در اختیار دارد.

پاک آئین تصریح کرد: بازار بزرگ کشورهای عضو شانگهای که دارای ۳ میلیارد نفر جمعیت است، بسیار مهم و موضوعی است که برای کشورمان که به دنبال رشد صادرات غیر نفتی و رونق تولید است، می‌تواند بسیار مؤثر و مهم باشد. از سویی ایران و روسیه به عنوان صادرکنندگان نفت و گاز می‌توانند تأمین کننده نیازهای انرژی دو مصرف کننده بزرگ جهان یعنی چین و هند را تأمین کنند و اینگونه اقتصادهای یکدیگر را تکمیل کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه بیان داشت: این ظرفیت‌ها باعث می‌شود تا ایران بتواند جایگاه خوبی را در این سازمان داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اذعان داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران بعد از ناامید شدن برای همکاری با غرب به خاطر تهمت‌هایی که به جمهوری اسلامی ایران زده شده و ادامه دارد، این است که به طرف شرق متمرکز شود و این کار انجام خواهد شد.

پاک آئین در خصوص مفهوم کشورهای شرقی بیان داشت: منظور از شرق کشورهایی هستند که به لحاظ جغرافیایی در شرق قرار دارند یا کشورهایی که به لحاظ سیاسی مقابل غرب قرار دارند.

وی در مورد موضوع شکل‌گیری ارزهای محلی در این پیمان اذعان داشت: تمهیداتی در میان اعضای این سازمان اندیشیده شده و آن استفاده از ارزهای محلی و ملی است لذا بدین ترتیب تحریم‌های غرب نمی‌تواند تأثیر زیادی در همکاری اقتصادی ایران و اعضای شانگهای داشته باشد و البته همه این‌ها منوط است به اینکه ما با یک نقشه راه و برنامه‌ریزی مناسب راه را ادامه دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1340080

مهمترین اخبار ایران و جهان: