نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 00:03

اسناد و مستندات هزینه کرد زکات در کردستان موجود است

سنندج - مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: سال گذشته بیش از ۵۲۰ میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری و در سرفصل‌های مختلف هزینه شد که تمام اسناد و مستندات هزینه کرد آن موجود است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان، رضا طوسی اظهار داشت: بخشی از منابعی که در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می‌گیرد، کمک‌های مردمی است که به صورت مستقیم توسط خود مردم، مراکز نیکوکاری و خیریه‌های دارای مجوز این نهاد یا از محل زکات جمع آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام این کمک‌ها در همان محل و از طریق معتمدین در میان نیازمندان توزیع می‌شود، گفت: در بحث زکات بر اساس قانون، دبیرخانه شورای زکات با کمیته امداد امام (ره) است نه اینکه صفر تا صد کارها را انجام دهد و با توجه به آئین نامه اجرایی و نیاز محل زکات جمع آوری شده هزینه خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان تصریح کرد: بر اساس فقه شافعی زکات جمع آوری شده در هر روستا، شهر و منطقه باید در همان محل هزینه و نباید به جای دیگری منتقل شود.

وی افزود: بر این اساس شورای زکات استان تصمیم گرفته است تمام فعل و انفعالاتی که در راستای جمع آوری زکات و توزیع آن وجود دارد در دبیرخانه ثبت و ضبط شود.

وی یادآور شد: این گزارش‌ها به صورت دوره‌ای و مستمر جمع آوری شده و دبیرخانه، آن را در اختیار اعضا قرار می‌دهد، ضمن اینکه ما در سه بخش مرکز استان، شهرها و بخش‌ها، شورای زکات داریم در استان رئیس شورای زکات نماینده ولی فقیه، نایب رئیس استاندار و دبیرخانه نیز به عهده کمیته امداد است و چندین دستگاه دیگر نیز عضو بوده و هر کدام فعالیت خود را به دبیرخانه گزارش داده و ثبت و ضبط می‌شود، ضمن اینکه در شهرستان نیز امام جمعه رئیس و فرماندار نایب رئیس شورای زکات هستند.

طوسی ادامه داد: پول‌هایی که به عنوان زکات جمع آوری می‌شود مستقیم به حساب دبیرخانه شورای زکات نمی‌آید به عنوان مثال زکات فطریه بر اساس عرف محل از سوی معتمدین محل از جمله امام جماعت، اعضای هیئت امنا و خیرین جمع آوری و در میان نیازمندان همان محل توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخشی از هزینه کرد زکات در بحث پروژه‌های عام المنفعه است، گفت: ۸۰ درصد زکات جمع آوری شده در بخش کمک به نیازمندان و ۲۰ درصد هم باید در بخش عمرانی هزینه شود، هر چند خود دولت هم برای این کار تشویقی در اختیار دبیرخانه قرار می‌دهد که این تشویقی نیز برای کارهای عام المنفعه هزینه خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان اظهار کرد: برای تمام کارهایی که از محل زکات هزینه می‌شود مستندسازی کامل و جامع انجام شده و تمام مستندات و پروژه‌ها موجود است و این آمادگی را داریم در هرکجای کشور هر خبرگزاری و رسانه‌ای بخواهد از پروژه‌ها با سند و مدرک بازید کند.

وی بیان کرد: در بحث اعتبارات دولتی هم سازمان بازرسی و هم دیوان محاسبات نظارت دارند و دیوان محاسبات تا پایان ۱۴۰۱ تاییدیه حساب‌های این نهاد را داده و سه ماهه اول امسال هم در حال رسیدگی است، ضمن اینکه تاکنون سندی برگشت داده نشده است.

طوسی در ادامه با اشاره به جمع آوری ۵۲۱ میلیارد و ۲۸۴ میلیون ریال زکات در سال گذشته در استان، به نحوه هزینه کرد آن پرداخت و گفت: از این میزان ۳۴ میلیارد و ۵۰۹ میلیون ریال زکات غلات، ۷۲ میلیارد و ۳۵۳ میلیون ریال زکات واجب (مال التجاره) و ۱۱ میلیارد و ۳۵۹ میلیون ریال مستحبی بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین از مجموع زکات جمع آوری شده در سال گذشته ۳۵۷ میلیارد و ۵۹۱ میلیون ریال زکات فطریه و ۴۵ میلیارد و ۴۶۹ میلیون ریال زکات کفاره بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1427780

مهمترین اخبار ایران و جهان: