نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 07:39

حمایت اتحادیه اروپا از اعزام احتمالی نیروهای نظامی به نیجر

رئیس کمیسیون اروپا از تصمیمات گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) برای اعزام نیروهای نظامی به نیجر حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا از تصمیمات گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) در مورد وضعیت نیجر، از جمله آمادگی برای اعزام نیروهای نظامی برای انجام عملیات در این کشور در صورت لزوم حمایت کرد.

حمایت اتحادیه اروپا از تصمیمات گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) در مورد وضعیت نیجر، از جمله آمادگی برای اعزام نیروهای نظامی برای انجام عملیات نظامی در حالی اعلام شده است که پیش از آن دو کشور بورکینافاسو و مالی با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به دخالت نظامی در نیجر هشدار دادند و اعلام کردند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر به منزله «اعلان جنگ» علیه بورکینافاسو و مالی خواهد بود.

بورکینافاسو و مالی هر دو طی شش ماه گذشته شاهد کودتاهای نظامی بوده‌اند و اکنون نظامیان در این دو کشور غرب آفریقا قدرت را در دست دارند. رهبران نظامی این دو کشور اکنون پس از کودتای نظامیان در نیجر به حمایت از همکاران تازه به قدرت رسیده خود در نیجر آمده و حمایت نظامی خود را از کودتاگران نظامی در نیجر اعلام کرده‌اند.

بیانیه مشترک دو کشور بورکینافاسو و مالی پس از آن منتشر شد که مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا خواستار آزادی هر چه زودتر رئیس جمهور نیجر شدند و به کودتاگران یک هفته فرصت دادند تا اوضاع را به شرایط عادی برگردانند.

روز گذشته مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا خواستار آزادی هر چه زودتر رئیس جمهور نیجر شده بود. دربیانیه این مجمع اقتصادی تاکید شد که تمام معاملات تجاری و مالی میان نیجر و همه کشورهای عضو آن را متوقف می‌کند.

مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا همچنین اعلام کرد که ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌ها را برای مقامات نظامی دخیل در کودتای نیجر اعمال می‌کند.

در بیانیه مجمع اقتصادی غرب آفریقا تاکید شد: ما تلاش برای کودتا و بازداشت غیرقانونی رئیس جمهور نیجر و اعضای خانواده اش را محکوم می‌کنیم.

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه هفته گذشته توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد.

فرماندهی نیروهای مسلح نیجر پیش از این با شورشیان نظامی از گارد ریاست جمهوری این کشور اعلام همبستگی کرده بود. در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ارتش نیجر در این خصوص آمده بود: هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر عواقب فاجعه باری را برای مردم و کشور به همراه دارد.

گفته می‌شود که پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

از سوی دیگر، در پی کودتای نظامی در نیجر، دولت انگلیس ضمن محکومیت این کودتا اعلام کرد لندن کمک‌های طولانی‌مدت خود به این کشور را به حالت در تعلیق درمی‌آورد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420780

مهمترین اخبار ایران و جهان: