نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 23:48

شورای نظامی به هیأت اعزامی «اکواس» اجازه ورود به نیجر را نداد

شورای نظامی نیجر در واکنش به تهدید نظامی سران «اکواس» و وضع تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی علیه نیامی با پذیرش هیأت‌ ویژه سران غرب آفریقا و نمایندگان اتحادیه آفریقا و سازمان ملل مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای نظامی جدید نیجر روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را برای دیدار با هیأت ویژه جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) به علت وضع تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه علیه ملت نیجر و تهدید نظامی پس از خلع رئیس جمهور تحت حمایت فرانسه اعلام کرد.

شبکه خبری المیادین شامگاه سه‌شنبه گزارش داد که فرماندهان نظامی نیجر در واکنش به تهدیدات نظامی تلویحی گروه کشورهای غرب آفریقا و وضع مجازات‌های اقتصادی علیه مردم نیجر با پذیرش هیأت‌های ویژه «اکواس» به همراه نماینده سازمان ملل و اتحادیه آفریقا برای مذاکره مخالفت کرد.

بر پایه این گزارش، در شرایطی که سران کشورهای غرب آفریقا با حمایت فرانسه با بسیج ۲۵ هزار نیروی نظامی و مداخله نظامی احتمالی علیه شورای نظامی جدید نیجر تهدید کرده‌اند، فرماندهان نظامی شورای نیجر با ارسال پیامی به سران اکواس اعلام کردند به علت شرایط حاد امنیتی و خشم عمومی مردم نیجر از تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی امکان گفت‌وگو در شرایط کنونی وجود ندارد.

همزمان با اوج‌گیری شایعات و تقویت گمانه‌زنی‌ها در مورد مداخله نظامی سران کشورهای غرب آفریقا علیه کودتاگران در نیجر، رسانه‌های فرانسوی به نقل از مقامات کشور نیجریه امروز (سه‌شنبه) از برنامه‌ریزی و توافق سران اکواس در بسیج ۲۵ هزار نیروی نظامی برای مداخله احتمالی علیه نیجر خبر دادند.

از سوی دیگر، شورای نظامی نیجر در توافقی از انتصاب «علی محمان لامین زاین»، اقتصاددان و وزیر پیشین دارایی به سمت نخست وزیری موقت نیجر پس از خلع «محمد بازوم»، رئیس جمهور پیشین به علت سرسپردگی و تبعیت از فرامین فرانسه خبر دادند.

در ادامه اوج‌گیری تنش‌ها در غرب آفریقا، فرماندهان نظامی نیجر فرانسه را به مداخله نظامی علیه نیامی برای بازگشت محمد بازوم به قدرت متهم کردند و در همین ارتباط، فرماندهان نیجر با لغو همه توافقنامه‌های نظامی پیشین با پاریس، همکاری دیپلماتیک خود را با سفارتخانه‌های فرانسه، آمریکا، نیجریه و توگو قطع کردند.

پیشتر، مالی و بورکینافاسو با اعلام حمایت رسمی از شورای نظامی جدید نیجر، هرگونه مداخله نظامی علیه این کشور را به منزله اعلام جنگ علیه آنها دانستند و از ارسال هیأتی مشترک به نیجر خبر دادند.

هفته گذشته ۱۵ کشور عضو اکواس ۷ روز به کودتاگران در نیجر فرصت دادند که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را آزاد کنند، در غیر این صورت حمله نظامی علیه شورای نظامی نیجر را آغاز خواهند کرد.

دیروز این ضرب‌الاجل یک هفته‌ای به پایان رسید، اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از حمله نظامی یا بسیج نیروهای نظامی در کشورهای همسایه نیجر دیده نمی‌شود.

هم‌زمان با پایان ضرب‌الاجل مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) به شورای نظامی حاکم بر کشور نیجر برای آزادی «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور، این شورای نظامی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی آسمان این کشور بسته است.

با پایان این فرصت یک هفته‌ای، کودتاگران از مردم نیجر خواسته‌اند که برای دفاع از کشور آماده باشند. بنابر گزارش‌ها آموزش نیروهای امنیتی در نیجر آغاز شده و نیروهای نظامی بیشتری در مرزهای نیجر با نیجریه و بنین مستقر شده است.

همچنین اعلام شده است که هم‌زمان با اتمام مهلت تعیین شده برای آزادی محمد بازوم و مواجهه کودتاگران این کشور با مداخله نظامی احتمالی گروه اکواس، شورای نظامی جدید این کشور از گروه واگنر تقاضای کمک کردند.

آژانس خبری آناتولی روز یکشنبه با اعلام این مطلب گزارش داد که این درخواست در جریان دیدار سران کودتای نظامی در نیجر از کشور همسایه مالی مطرح شده است.

پس از آنکه تیمی که روز پنجشنبه از سوی اکواس برای میانجیگری به نیجر اعزام شده بود، اجازه ملاقات با ژنرال «عبدالرحمن چیانی» رئیس شورای انتقالی این کشور را نیافت و وزرای دفاع کشورهای عضو اکواس نیز روز جمعه طرح مداخله احتمالی در نیجر را نهایی کردند و از نظامیان خواستند منابع مورد نیاز این اقدام را آماده کنند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه (۴ مرداد ۲۶ ژوئیه) محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

کودتاچیان نیجر روز جمعه (۶ مرداد ۲۸ ژوئیه)، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1432980

مهمترین اخبار ایران و جهان: