نیوز سیتی!
16 آذر 1402 - 00:56

دومین دیدار صمیمانه استاندار با دانشجویان در آستانه روز دانشجو

امروز چهارشنبه 15 آذرماه دومین دیدار استاندار کرمانشاه با دانشجویان در آستان روز دانشجو برگزار شد که همراه خبرهای خوب از سوی استاندار و گلایه‌ها و مطالبات از سوی دانشجویان بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه محمد طیب صحرایی امروز چهارشنبه 15 آذرماه  به بهانه‌ی مراسم گرامیداشت روز دانشجو در میان دانشجویان آمدن و از نزدیک به سخنان و گلایه‌های آنان گوش داد و پاسخ گفت.

استاندار به تاریخچه روز دانشجو  و علت نام‌گذاری 16 آذر به نام روز دانشجو پرداخت و اظهار کرد: جا دارد یاد کنیم از  سه شهید مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی  که در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده آمریکا و همچنین ازسرگیری روابط ایران با بریتانیا در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ شهید شدند و بهانه‌ای شدند که به مناسبت روز شهادت آن‌ها گرد هم جمع آییم و فضای ایجاد می‌شود دانشجویان دغدغه‌های خود را  مطرح ‌کنند.


وی افزود: کسانی هستند که منافع خود را در دیده نشدن انقلاب اسلامی می‌دانند و باید مراقب آنان باشیم و فارغ از هر نگاه مذهبی و ملی باید قدر داشته‌های علمی و مذهبی و ملی خود را بدانیم زیرا که این‌ها سرمایه‌ی عظیمی است که شناسنامه ما هست و نشناختن آن شناسنامه ما را مانند پر کاهی که در هوا معلق هست به هر طرف می‌کشاند.

استاندار کرمانشاه ویژگی پادشاهان ایران باستان را روی پای خود ایستادن بیان کرد و گفت: ما در تاریخ فرازوفرودهای فراوانی ازجمله گسترش مرزها یا کوچک شدن آن را داشته‌ایم ولی ویژگی مشترک آن‌ها اتکا به روی عرضه‌ی خود و عدم وابستگی به غیر بود. مقوله‌ای که در برهه‌ای از دوران قاجار و هم‌چنین دوره‌ی پهلوی تغییر پیدا کرد و این عدم وابستگی تبدیل شد به وابستگی به غرب و دوری گزیدن از هویت ایرانی و خوش‌گذرانی در غرب.

وی ادامه داد: درزمانی از دوره قاجار و دوره‌ی پهلوی از ابتدا،قطعه‌قطعه شدن سرزمین ما و ضربه وارد شدن به هویت ما آغاز گردید. بنا بر یک سری تفکر روشنفکرانه غربی پناهنده شدن بر ماندن و کار کردن، چشم به توانایی داخل به متکی شدن به خارج از کشور ترجیح داده شد.

* دو خاطره ننگ‌آمیز در دوره‌های قاجار و پهلوی

محمد طیب صحرایی دو خاطره‌ی ننگ‌آمیز در دو دوره‌ی قاجار و پهلوی را این‌گونه بیان کرد: 1) جمله‌ی معروف ناصرالدین‌شاه قاجار که می‌گوید می‌خواهم به جنوب بروم سفیر انگلیس معترض می‌شود و می‌خواهم به شمال بروم سفیر روس، ای مرده‌شور این پادشاهی را ببرد.

2) عکس معروف استالین، چرچیل و روزولت: این عکس گویای خاطره ننگ‌آمیزی است که در جریان جلسه این سه نفر رخ داد و پادشاه ایران را به جلسه را نداده و او را به بیرون انداختند و درنهایت جمله‌ای که بعد از جلسه گفتند «خودمان آوردیمش و خودمان هم او را می‌داریم»

وی در ادامه علت شکست دولت مصدق را تکیه بر بیگانه دانست و  گفت: بعد از شهریور 1320 و روی کار آمدن محمدرضا پهلوی در سال‌های 1330 – 1332 دولتی روی کار می‌آید که توانست نفت را ملی کند ولی به دلیل اتکای به آمریکایی که پشت او را خالی کرد و کودتا را ایجاد کرد، دولتش برکنار شد.

صحرایی عالمانه زیستن و منصفانه نگاه کردن را شرط انقلابی بودن و انقلابی ماندن عنوان کرد و عمل به آنچه عقل حکم می‌کند را راه درست دانست.


* خبرهای خوب استاندار به دانشجویان جویای کار

استاندار کرمانشاه چند خبر خوب را برای دانشجویان بیان کرد: تفاهم‌نامه عملی پالایشگاه نفت آناهیتا بسته‌شده است و آورده‌ی 15 تا 16 برابری بودجه سالانه استان کرمانشاه را به دنبال دارد و پیگیر آن هستیم که تأمین سوخت غرب کشور به این پالایشگاه داده شود که به دنبال آن فارغ‌التحصیلان بسیاری در این شرکت به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: به مرحله جذب نیرو رسیدن شرکت سوخت سبز و بیو اتانول یکی از خبرهای خوب دیگر است همچنین در پی دیدار با مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران قرار است کارهای چهار شرکت دیگر استان کرمانشاه که منتظر ورود به بورس هستند پیگیری شود.


صحرایی اشاره‌ای داشت به بحث راه‌آهن کرمانشاه و این‌که قبل از اتمام کامل کار افتتاح شد  درحالی‌که کار او مانده است و ابراز داشت: جهت تکمیل زیرساخت‌های راه‌آهن موجود نیاز به هزار میلیارد بودجه جدید هست که کیفیت اتصالات را بالا ببریم.

وی بیان کرد: تکمیل نبودن زیرساخت راه‌آهن یکی از دلایل محکم مستقل نبودن ساختار اداری آن از استان مرکزی است و باید برای این استقلال باید زیرساخت‌ها لازم و تقویت خطوط ریلی فراهم گردد که مجدانه به دنبال آن هستیم و همچنین پیگیری تداوم این خط ریلی در دستور کارمان قرارگرفته است.


صحرایی اعلام نارضایتی خود را از وضعیت کشمکش‌های شورای شهر اعلام کرد و گفت: وضعیت شورای شهر قابل‌قبول نیست و این وضعیت شورای شهر لطمات بسیاری بری روند کاری قطار شهری، کارهای عمرانی شهر گذاشته است و باعث شده است که شورای شهر کارکرد اصلی خود را از دست بدهد. همه باید به‌صورت جدی پای وظایف خود بایستند.

پایان پیام/ و

منبع: فارس
شناسه خبر: 1596581

مهمترین اخبار ایران و جهان: