نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 15:17

داسیلوا: پوتین به نشست بعدی گروه 20 دعوت می‌شود

رئیس جمهور برزیل اعلام کرد که از رئیس جمهور روسیه برای شرکت در نشست گروه 20 در سال 2024 دعوت خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل اعلام کرد که علیرغم انکه صلاحیت دیوان بین المللی کیفری که حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به اتهامات جنایت جنگی صادر کرده است، برازیلیا از او برای شرکت در نشست گروه 20 رسما دعوت خواهد کرد.

نشست گروه 20 به میزبانی برزیل قرار است سپتامبر سال آینده برگزار شود.

روزنامه کوریره برازیلنس از قول رئیس جمهور این کشور نوشت: اینکه پوتین بیاید یا نیاید به خودش بستگی دارد اما او به نشست دعوت خواهد شد. پرونده ای علیه او در دیوان بین المللی کیفری وجود دارد، او بایدعواقبش را خودش ارزیابی کند. وی در ادامه متذکر شد، از آنجا که برزیل منشور رُم را امضا کرده است، برزیل مسئول است. 

برزیل که از روز اول دسامبر 2023 ریاست گروه 20 را برعهده گرفته است قرار است اوایل پاییز آینده میزبان نشست 20 کشور صنعتی جهان باشد. 

در 17 مارس گذشته دیوان بین المللی کیفری حکم بازداشت پوتین و کمیسیونر ریاست جمهوری روسیه در امور حقوق کودکان را به اتهام بازگرداندن هزاران کودک اوکراینی به روسیه صادر کرد مسکو این موضوع را رد نکرده و می‌گوید که هدف از اجرای این برنامه گسترده، حفاظت از کودکان یتیم و بی‌سرپرستی است که در مناطق جنگی رها شده‌­اند.

مسکو همچنین اعلام کرده که حکم دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد چون روسیه عضو این دیوان نیست.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه قرار است اواسط مارس 2024 برگزار شود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اخیرا گفت که پوتین هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات آتی نگرفته است. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1594837

مهمترین اخبار ایران و جهان: