نیوز سیتی!
06 آبان 1402 - 11:00

برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در مکزیک

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت سالروز روابط دیپلماتیک ایران و مکزیک نخستین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان در کاخ موزه لوس پینوس مکزیکوسیتی این کشور برپا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، زهرا ابراهیمی اظهار کرد: به مناسبت سالروز روابط دیپلماتیک ایران و مکزیک نخستین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان در کاخ موزه لوس پینوس مکزیکوسیتی این کشور برپا شد که بانوی هنرمند این دیار با آثار فاخر خود و سایر صنعتگران و هنرمندان استان به عنوان نماینده شایسته ایران اسلامی در آن شرکت نمودند.

زهرا ابراهیمی با قدردانی از حمایت های ارزشمند استاندار، معاون امنیتی و انتظامی استاندار و سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک برای ثبت این افتخار بزرگ برای نخستین بار، گفت: این نمایشگاه که به مدت یک هفته با پیام استاندار سیستان و بلوچستان در کشور مکزیک گشایش یافت با استقبال بی نظیر مردم هنردوست دوست این کشور روبه رو شد بطوری که درخواست برای حضور و برگزاری مجدد این نمایشگاه در این کشور مطرح شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان وبلوچستان گفت: نمایشگاه به عنوان دیپلماسی فرهنگی تلاش می کند با استفاده از فرهنگ و عناصر و مولفه های فرهنگی و هنری بر افکار عمومی دیگر کشورها تاثیر بگذارد و یا استفاده از اشتراکات فرهنگی فی مابین، به تقویت تفاهم متقابل کمک نماید.

وی تاکید کرد: زیباترین نقوش ذهنی به مدد دستان توانا و فکر خلاق زنان هنرمند سیستان و بلوچستان بر روی پوشاک مردم این دیار نقش می بندد به گونه ای که لباس اقوام این استان با قدمتی چندین هزار ساله یکی از پایدارترین، فراگیرترین و ملموس ترین نمونه لباس های موجود در کشور است.

ابراهیمی با بیان اینکه صنایع دستی به عنوان مکمل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که تبلور عینی فرهنگ و هنر بومی مردم است، می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن و جذب گردشگران داشته باشد، تاکید کرد: زنان صبور، بردبار و با ذوق سیستان و بلوچستان با ظرافت و زیبایی خاص، خالق زیباترین هنرها بر روی تار و پود پارچه هستند به طوری که نقش و نگاره های آنان را می توان علاوه بر لباس محلی درسایر منسوجات نیز مشاهده کرد.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان سیستان وبلوچستان ادامه داد: یکی از زیباترین و فنی ‌ترین سوزن ‌دوزی‌های اختصاصی ایران را می توان در این استان مشاهده کرد که هنر دست زنان و دختران منطقه است.

ابراهیمی با بیان اینکه مردان و زنان سیستان و بلوچستان با پوشیدن لباس محلی و گویش مادری توانسته اند فرهنگ، آداب و سنن خویش را حفظ کنند و با افتخار و احترام بر حفظ این هویت و اصالت تاکید دارند، افزود: صنایع دستی به عنوان یکی از ظرفیت های غنی استان نمادی از همت و توانمندی زنان هنرمند؛ راهی برای فعال شدن کارگاه های خانگی و توسعه مشاغل خرد و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است که این نمایشگاه توانسته به عنوان نماینده جمهوری اسلامی خوش بدرخشد.

پایان پیام/3139

منبع: فارس
شناسه خبر: 1552681

مهمترین اخبار ایران و جهان: