نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 15:55

تأمین زمین برای خانه‌دار شدن ۱۰۰ هزار کارگر در کشور

اراک-معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: زمین مورد نیاز برای خانه‌دار شدن ۱۰۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی در نقاط مختلف کشور تامین شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان مالکی ظهر پنجشنبه در نشست بررسی طرح اقدام ملی مسکن استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان بخش دولتی و صنایع با مشارکت یکدیگر برای خانه‌دار شدن کارگران تلاش می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: در اراک نیز مکان مناسبی برای خانه‌دار شدن فعالان بخش صنعتی استان در نظر گرفته شده و در توافق با بخش خصوصی، زمین برای کارگران پیش‌بینی شده و زمین مورد نیاز برای خانه‌دار شدن ۱۰۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی در نقاط مختلف کشور تأمین شد.

وی ادامه داد: طرح اقدام ملی مسکن از طرح‌های مترقی نسبت به طرح‌های ساخت مسکن بعد از انقلاب، در دهه ۶۰ و ۷۰ و نیز مسکن مهر است و استفاده از ظرفیت خالی اراضی برای خانه‌دار شدن نیروهای مسلح و خوابگاه دانشجویی نیز در دستور کار است.

مالکی اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته، مقوله الحاق به شهرها وجود نداشت اما در دولت کنونی برای کمک به اجرای طرح اقدام ملی، استفاده از این امکان مورد توجه قرار گرفته و سه برابر مسکن مهر، برای طرح اقدام ملی، زمین موجود است.

سیاست دولت استفاده از مشارکت مردمی است

وی تأکید کرد: سیاست دولت استفاده از مشارکت مردمی است و در اجرای طرح اقدام ملی از ظرفیت شرکت‌های انبوه‌ساز، مردم، قرارگاه خاتم و ستاد اجرایی فرمان امام نیز استفاده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح اقدام ملی طرحی قابل انعطاف است و نگاه جدیدی به ساخت مسکن و خانه‌دار شدن مردم دارد، گفت: از ظرفیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید در این طرح به خوبی استفاده شود و در واگذاری زمین برای اجرای طرح اقدام ملی نباید از روستاها غافل شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید علاوه بر اجرای طرح هادی به طرح اقدام ملی هم توجه کند.

وی افزود: باید شهرک‌سازی نیز مورد توجه قرار گیرد و در این راستا در اصفهان یک شهرک و در تبریز سه شهرک در دستور کار قرار دارد.

مالکی بیان کرد: برای ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی زمین تأمین زمین شده و کار به سرعت درحال پیشرفت است و برای این مهم توافق با مالکان خصوصی انجام و از اراضی دولتی که در محدوده حریم بوده نیز استفاده شده و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها مانند دانشگاه نیز مورد توجه است.

وی افزود: آماده‌سازی اراضی از بخش‌های مهم است که با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش رفته است و تا ماه آینده زمین بدون آماده‌سازی برای اجرای طرح اقدام ملی وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن در استان مرکزی مطلوب است و برخی طرح‌ها به خاطر کمبود زمین پیشرفت مطلوبی ندارند که با تأمین زمین این مشکل رفع می‌شود، گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که استان مرکزی در طرح اقدام ملی استفاده کرده است بهره‌گیری از زمین‌های اوقافی است.

وی افزود: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تعهد دولت، هم در تولید، هم در بافت، هم در خود مالکی و هم در اراضی دولتی است.

مالکی ادامه داد: تأمین زمین برای بیش از ۳۲ هزار هکتار از اراضی وزارت راه و شهرسازی در اختیار طرح اقدام ملی قرار داده شده که بخشی به مردم واگذار شده و وزارت راه و شهرسازی تسهیلات ویژه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا خودشان مسکن بسازند.

ثبت نام ۱۵۰ هزار نفر در استان مرکزی برای طرح اقدام ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۱۵۰ هزار نفر در این استان برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که ۹۰ هزار نفر واجد شرایط سه شرط هستند و نزدیک به ۴۰ هزار نفر ۴ شرط را دارا هستند.

حمید انعامی افزود: برای ۳۰ هزار واحد تأمین زمین شده که از این میزان ۲۰ هزار واحد تعریف پروژه شده و ۱۶ هزار واحد در حال ساخت است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1338237

مهمترین اخبار ایران و جهان: