نیوز سیتی!
18 دی 1402 - 23:19

نخست‌وزیر فرانسه استعفا کرد

نخست‌وزیر فرانسه امروز دوشنبه استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور این کشور کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر ریاست جمهوری فرانسه دوشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه استعفای «الیزابت بورن»، نخست وزیر این کشور را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» استعفای بورن در بحبوحه تنش‌های سیاسی اخیر بر سر قوانین مهاجرتی صورت می‌گیرد.

بورن در مه ۲۰۲۲ پس از انتخاب مجدد ماکرون برای دور دوم به سمت نخست وزیر انتخاب شده بود. او دومین نخست وزیر زن فرانسه بود. در بیانیه دفتر ماکرون آمده است که بورن به رسیدگی به مسائل روزمره تا زمان تعیین نخست وزیر جدید ادامه خواهد داد.

خبرگزاری «رویترز» نیز در این زمینه نوشت، تغییر در نخست وزیری فرانسه پس از یک سال بحران های سیاسی ناشی از اصلاحات در زمینه نظام  بازنشستگی و قوانین مهاجرت رخ می دهد.

در فرانسه، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب ماکرون در آستانه رأی‌گیری ژوئن، ۸ تا ۱۰ امتیاز از حزب «مارین لوپن»، رهبر راست افراطی عقب‌تر است.

در بین کسانی که به عنوان نامزدهای بالقوه برای جایگزینی بورن ذکر شده اند، نام‌های «گابریل آتال»، وزیر آموزش و پرورش و «سباستین لکورنو» وزیر دفاع  به چشم می‌خورد.

نظرسنجی اخیر نشان داد محبوبیت ماکرون به ۲۸ درصد کاهش یافته که پایین‌ترین سطح از زمان اعتراضات جلیقه زردها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است.

اعتصابات سراسری در فرانسه در اعتراض به قانون جدید سن بازنشستگی نیز از دردسرهای دیگر ماکرون بود. در اعتصابات تابستان گذشته بیش از نیم میلیون نفر در مخالفت با افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال به خیابان‌ها آمدند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631337

مهمترین اخبار ایران و جهان: