نیوز سیتی!
14 دی 1402 - 20:24

حفظ حریم دخمه‌های ترک‌آباد و شریف‌آباد اردکان باید رعایت شود

رئیس پژوهشگاه وزرات میراث فرهنگی با بیان این‌که دخمه ترک آباد هم وزن تخت سلیمان و توجیهی منحصر بفرد برای ثبت جهانی است، گفت: ساماندهی سریع و حفظ حریم دخمه‌های ترک آباد و شریف آباد باید حفظ شود و در اولویت اجرایی مسئولان استان یزد قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، مصطفی ده‌پهلوان عصر امروز در پایان سفر خود در این شهرستان در جریان دیدار با نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی که با حضور فعالین میراث فرهنگی و مدیریت شهری اردکان برگزار شده است، اظهار کرد: واقعاً از ظرفیت های میراث فرهنگی اردکان حیرت کردم.

وی با بیان این‌که تجربه زیستی اگر درست رصد و تحلیل شود در حل مشکلات امروز جامعه بسیار موثر خواهد بود، افزود: معماری بومی، مهندسی قنات و کاریز از جمله نمادهای تجربه زیستی در شهرستان اردکان و استان یزد است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 رئیس پژوهشگاه وزرات میراث فرهنگی در ادامه رعایت نکردن حریم دخمه تاریخی ترک آباد را از جمله ناملایمتی‌های میراث فرهنگی در اردکان دانست و گفت: دخمه ترک آباد از نظر وزن ارزشی هم وزن تخت سلیمان است و توجیهی منحصر بفرد برای ثبت جهانی اردکان محسوب می‌شود.

ده پهلوان با بیان این‌که دخمه ترک آباد در ثبت جهانی دخمه زرتشتیان حائز اهمیت است و من نمی‌دانم چرا اجازه داده شده که در حریم این اثر مهم بنای جدید ساخته شود، تصریح کرد: میراث فرهنگی می‌تواند آینده استان یزد را به درستی و خوبی تضمین کند.

وی در خصوص دخمه شریف آباد شهرستان اردکان نیز تأکید کرد: از دیگر اقداماتی است که باید ساماندهی آن به صورت جدی در دستور کار دست‌‌اندرکاران شهرستان اردکان و استان یزد قرار گیرد.

پایان پیام/الف

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1626937

مهمترین اخبار ایران و جهان: