نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 14:32

دعوای موشکی روسیه و لهستان

ورشو جمعه مدعی شد یک موشک روسی برای دقایقی حریم هوایی لهستان را نقض کرد؛ ادعایی که روسیه رد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه لهستان جمعه عصر در بیانیه‌ای اعلام کرد کاردار روسیه را احضار کرده و خواستار توضیح درباره نقض حریم هوایی لهستان شده است. 

ستاد کل نیروهای مسلح لهستان مدعی شد موشک روسیه صبح جمعه وارد حریم هوایی این کشور شد؛ روزی که مقام‌های اوکراینی از حمله گسترده شبانه و بامدادی روسیه به شهرهای مختلف این کشور خبر دادند و آن را «سنگین‌ترین حمله هوایی روسیه از آغاز جنگ» توصیف کردند. 

ستاد کل لهستان در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد «جمعه هفت و ۱۲ دقیقه صبح به وقت محلی از سمت مرز با اوکراین، یک شیء که پس از کمتر از سه دقیقه از محدوده لهستان خارج شد، حریم هوایی ما را نقض کرد. ما آن را موشک هدایت شونده روسی شناسایی می‌کنیم. در تمام مدت، مسیر موشک توسط سامانه‌های راداری لهستان و متحدانش ردیابی شد و سامانه‌های دفاع هوایی در آماده‌باش بودند». 

کاردار روسیه در ورشو آندری اورداش در پاسخ به این ادعاها گفت لهستان هیچ مدرکی دال بر نقض مرز ارائه نکرده و درخواست وی برای دریافت مدارک مستند رد شده است. 

به گزارش رویترز، معاون وزیرخارجه لهستان تهدید کرد در صورت تکرار چنین وقایعی، ورشو به سرعت واکنش نشان خواهد داد و استدلال کرد «زیرا کارآیی و رویکرد ما در دفاع را آزمایش می‌کند». وی گفت «اگر (موشک) کمی عمیق‌تر در خاک لهستان پرواز کرده بود، سرنگون می‌شد». 

ارتش اوکراین جمعه اعلام کرد روسیه با ۱۵۸ پهپاد و موشک شبانه به این کشور حمله کرد که هدف آن‌ها زیرساخت‌های حیاتی، صنعتی و تاسیسات نظامی اوکراین بود. 

نوامبر ۲۰۲۲ در جریان جنگ روسیه و اوکراین یک موشک سرگردان اوکراینی به روستایی در جنوب لهستان اصابت کرد که دو نفر کشته داد و نگرانی‌ها درباره سرایت جنگ را در پی داشت. در اکتبر هم یک شیء نظامی در جنگل نزدیک یک روستا پیدا شد که بعد گفته شد روسی بوده است. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620681

مهمترین اخبار ایران و جهان: