نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 15:30

آسیب‌های اجتماعی ترک حضور در مساجد/محورهای اصلی فعالیت در محلات

اصفهان - رئیس اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ترک حضور در مساجد گفت: ترک مسجد غفلت را به همراه دارد و غفلت باعث می‌شود تا فرد از مفسدان پیروی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی کوچک زاده در اولین نشست هم اندیشی و آغاز فرایند اجرایی طرح «سلام همسایه» با بیان اینکه مسجد خانه خداست و وقتی خداوند به انسان نعمتی می‌دهد باید شکرگذار آن باشد و این شکرگذاری این گونه است که باید وقت خود را در مسجد بگذرانیم، اظهار کرد: باید مسجد را به طراز انقلاب اسلامی تبدیل کنیم.

وی افزود: غفلت از مسجد باعث گمراهی می‌شود؛ ترک مسجد غفلت را به همراه دارد و غفلت باعث می‌شود تا فرد از مفسدان پیروی می‌کند.

رئیس اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه باید برای ترغیب مردم به حضور در مساجد کار کنیم و سلام همسایه در این راستا اجرا می‌شود، افزود: ائمه مساجد باید در مساجد به گونه‌ای عمل کنند که همه مردم را به مساجد بیاورند..

وی در ادامه با بیان اینکه مساجد بعد از انقلاب با مساجد بعد از انقلاب باید تفاوت کند، بیان کرد: مساجد باید به طراز انقلاب اسلامی تبدیل شوند، در انقلاب اسلامی شهیدان زیادی برای حفظ انقلاب داده است.

حجت الاسلام کوچک زاده در ادامه با بیان اینکه بالاترین عبادت اقامه نماز است و باید در مساجد اقامه نماز، کانون‌ها فرهنگی، قرائت‌های دعاهای مختلف، برگزاری اردوهای فرهنگی، برگزاری کلاس‌های فرهنگی، برگزاری مسابقات فرهنگی، برپایی روضه خوانی، برپایی مناسبت‌های سیاسی و وضعیت ساختمانی مطلوب باشد تا یک مسجد در طراز انقلاب اسلامی قرار بگیرد افزود: به زودی بر اساس ارزیابی‌های که انجام می‌شود مساجد به انواع مساجد درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی می‌شوند.

در ادامه رئیس بعثه رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه افتخار حضور در مسجد یک هدیه الهی است و حضور در مسجد و خدمت به مردم به عنوان خادم مسجد یک لیاقت بزرگی است که نصیب هر کسی نمی‌شود، اظهار داشت: هرگاه خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد او را به سمت مسجد و انجام خدمات در مسجد هدایت می‌کند مسجد جایگاه بسیار رفیعی در درگاه خداوند دارد.

حجت الاسلام مهدی گرجی در ادامه اضافه کرد: طرح سلام همسایه یک کار به روز و مفید است؛ روحانیت باید خود را به روز کند تا بتوانیم بر اساس روز حرکت کنیم تا در راستای ترویج اسلام و انقلاب اسلامی موفق باشیم از این به روز باشیم نباید بترسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید نسل جوان و نوجوان را به مساجد بیاوریم و روی آنها سرمایه گذاری کنیم و آنان را به مساجد بیاوریم و اگر دیر عمل کنیم استکبار آنها را از اسلام دور می‌کند و ما با مشکل مواجه می‌شویم، گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم مسجد را از آن خود بدانند.

رئیس بعثه رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان اصفهان در ادامه افزود: اگر می‌خواهید طرح سلام همسایه در مساجد موفق بشوند باید تمام ارکان مسجد امام جماعت، پایگاه بسیج و هیئت مذهبی فعال در مسجد باهم متحد شوند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی با جذب جوانان به مساجد

در ادامه عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این برنامه با بیان اینکه آسیب‌ها و آفت‌های که در جامعه وجود دارد را بخواهیم بررسی کنیم باید اول از خودمان شروع کنیم و ببینیم سهم ما چیست و ما چه کاری برای جلوگیری از این آسیب‌ها چه کار کردیم، بیان کرد: هر معتاد در طول سال چندین نفر را معتاد می‌کند اما افراد مسجدی در طول سال چند نفر را جذب مسجد می‌کند اگر جذب در مساجد افزایش پیدا کند آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند.

رسول میرباقری در ادامه با بیان اینکه باید زمینه‌ای را به گونه‌ای فراهم کنیم که تمام اقشار حضور پرشوری در مساجد داشته باشند، گفت: مهم نیست که ورزشکار، دانشمند، هنرمند و… چه تعداد تربیت می‌کنیم مهم این است که افرادی در طراز انقلاب اسلامی و با تفکرات و اعتقاداتی تربیت کنیم.

عضو شورای شهر اصفهان در ادامه افزود: مشکلات فرهنگی ما از زمانی شروع شد که مردم از مساجد فاصله گرفتند و اعتقادات توحیدی آنان کم رنگ شد؛ گسست اجتماعی و بحران اعتماد عمومی بر اثر کم رونقی مساجد ایجاد می‌شود.

میرباقری در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های خیریه‌ای، فرهنگی و ورزشی در رونق پیدا کردن مساجد نقش بسزایی دارد گفت: طرح سلام همسایه بر اساس دو کلید واژه طراحی شده است یکی سلام که نام خداوند است و دیگری همسایه است.

مساجد باید به محورهای اصلی فعالیت در محله‌ها تبدیل شوند

عضو شورای شهر اصفهان تاکید کرد: امروز جمع شده‌ایم تا از سرمایه مردم برای رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و غیره را حل کنیم و در طرح سلام همسایه مساجد را رونق ببخشیم و مساجدی در طراز انقلاب اسلامی بسازیم؛ هزاران سرباز گمنام امام زمان (عج) و شهدای انقلاب اسلامی در مساجد رشد کردند؛ مساجد باید به محورهای اصلی فعالیت‌ها در محله‌ها تبدیل شوند و بر اساس نیازسنجی و اولویت بندی در مساجد فعالیت‌های لازم انجام شود.

وی اضافه کرد: در اصفهان هزار مسجد وجود دارد؛ اگر مساجد بتوانند در طرح سلام همسایه باعث جذب حداکثری مردم و همسایه‌های خود شوند بسیاری از مشکلات مردم و جامعه حل می‌شوند.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: سلام همسایه برکت آن این است که اشخاص مؤمن و همدل با هم آشنا می‌شوند و با کمک این افراد می‌توانیم مشکلات مردم و جامعه را حل کرد و این موضوع باعث می‌شود تا مساجد در طراز انقلاب اسلامی باشند

در پایان این مراسم از پوستر طرح سلام همسایه نیز به صورت رسمی رونمایی شد و آغاز اجرای این طرح در سراسر مساجد اعلام شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1218737

مهمترین اخبار ایران و جهان: