نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 22:16

عشق به زائران ابا عبدالله(ع) فارغ از ملیت و جغرافیاست

مدیر گروه جهادی نورالمبین گفت: موکب طریق‌الحسین در مرز ریمدان مستقر خواهد شد و روزانه ۵ هزار پرس غذا را برای زائران پاکستانی طبخ و توزیع می‌کند.

 خبرگزاری فارس کرمان/ مهدیه طاهری‌مقدر: با نزدیک شدن به ایام اربعین کم‌کم پیاده‌روی‌ها نیز برای رسیدن به کرب و بلا شروع می‌شود و هر عاشق اهل‌بیت(ع) از هر کجای دنیا سعی می‌کند خود را به این مراسم باشکوه برساند.

فرقی نمی‌کند اهل کجای دنیا باشی، از هر کشوری که باشی دلت کربلاست و سعی می‌کنی خودت را در اربعین به کربلا برسانی. از هر کجای این کره خاکی که باشی حاضری رنج و سختی سفر را به جان بخری و عازم کربلا شوی.

 در این میان شاید زائران پاکستانی سختی‌های بیشتری را تحمل می‌کنند چرا که از میان پیچ و خم کوه‌های پاکستان و ناامنی‌ها می‌گذرند، تا به مرزهای ریمدان و میرجاوه ایران برسند و چه شیرین است، لذت میهمانی در موکب‌های ایرانی، خادمی که به استقبال تو می‌آید و یک لیوان شربت خنک به تو تعارف می‌کند و سعی بر زدودن رنج سفر تو را دارد و اینجاست که بر خاک ایران سجده می‌کنی یا نه بر پرچم ایران بوسه می‌زنی و خدایی را شکر می‌کنی که تو را به این نقطه امن رسانده.

به قول حاج قاسم که می‌گوید:«امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند».

گویی که زائران پاکستانی این جمله را بهتر از ایرانی‌ها درک کرده‌اند، اما مهمان‌نوازی مواکب ایرانی نیز در نوع خودش بی‌نظیر است.

این را از سفر آن زائر پاکستانی می‌فهمم که می‌توانست با هواپیما به کربلا برود اما سفر زمینی را انتخاب کرد تا جرعه‌ای از مهمان نوازی‌های ایرانی‌ها را بنوشد و لذت ببرد اما مردم ایران هم در این مهمان‌نوازی کم نمی‌گذارند، یاد آن پیر مردی افتادم که تمام دارایی خود را که یک گاو بود را نذر موکب اربعین می‌کند و خودش بعد از چند روز به دیدار ارباب می‌رود و تا خود قربانی‌اش را به ارباب هدیه کند و به راستی چه رازی در این قربانی و مرگ آسمانی نهفته بود.

برای فعالیت گروه جهادی نورالمبین سراغ محمدباقر نازلی، مدیر این گروه جهادی رفتم تا در جریان

فعالیت‌های آنان در ایام اربعین قرار بگیرم.

 این گروه امسال به‌جای موکب زدن در عراق، مرز ریمدان را برای برپایی موکب انتخاب کرده تا به زائران پاکستانی خدمت‌رسانی کنند.

وی اظهار داشت: مرز ریمدان از سال گذشته شروع به کار کرد و گروه جهادی نورالمبین نیز با موکب‌های مستقر در مرز ریمدان و میرجاوه همکاری می‌کرد، اما امسال با پیگیری‌های انجام شده، مجوز موکب طریق‌الحسین را در مرز ریمدان گرفته‌ایم و از ۳۱ مرداد تا ۱۲ شهریور به مدت ۲ هفته در این مرز مستقر خواهیم شد.

 نازلی با اشاره به مشکلات موجود در مرز ریمدان افزود: سال گذشته در این مرز دستگاه ایکس ری وجود نداشت و زائران پاکستانی که با خودرو راهی مرز می‌شدند، مجبور بودند از مرز میرجاوه وارد کشور ایران شوند اما این مشکل امسال برطرف خواهد شد و زائران پاکستانی با اتوبوس‌های خود که از ظرفیت مناسبی هم برخوردار هستند، از مرز ریمدان وارد کشور خواهند شد.

 توزیع روزانه ۵ هزار پرس غذا در مرز ریمدان

 وی به فعالیت‌های این موکب اشاره کرد و افزود: موکب طریق‌الحسین در بحث فعالیت‌های فرهنگی از جمله عزاداری، سخنرانی، کارگاه مباحث احکام و مشاوره که توسط خود طلاب پاکستانی فعال است و همچنین این موکب در بحث پذیرایی نیز خدمت‌رسانی خواهد کرد و روزانه ۵ هزار پرس غذا را بین زائران پاکستانی توزیع می‌کند..

 وی با تاکید بر مشکلات حمل‌ونقل و ترانزیت زائران گفت: در تلاش هستیم که حمل‌ونقل زائران را به نحو مناسب‌تری سازماندهی کنیم تا در ایران کمترین مشکل را داشته باشند، چرا که امکانات کمی و کیفی حمل‌ونقل در مرز ضعیف است. امیدوارم این مشکلات هرچه سریع‌تر حل شود.

 نازلی با بیان اینکه ظرفیت‌های مردمی بسیار خوبی داریم، گفت: با توجه به کمبود امکانات در مرز ۳۰ نفر خادم خواهر و برادر را در مرز ریمدان مستقر می‌کنیم که این خدام از قشرهای مختلف و به صورت نیروهای جهادی پای کار هستند.

 وی با اشاره به فعالیت‌های گذشته گروه جهادی نورالمبین افزود:  سال گذشته ما در زمان رفت زائران در شهرستان ریگان موکب برپا کرده بودیم و در زمان برگشت زائران نیز در مرز میرجاوه مستقر بودیم و در کنار مجموعه موکب‌های این مرز کار خدمت‌رسانی را انجام می‌دادیم، زیرا در زمان برگشت، زائران باید در بازه زمانی خاص از کشور خارج شوند و حجم زائران در این بازه زمانی بالا است و همین مسئله کار خدمت‌رسانی را سخت می‌کند.

 چرا موکب خود عراق و کربلا مستقر نکردید؟

 وی در پاسخ به این پرسش که چرا موکب خود را در کربلا مستقر نکردید، گفت: موکب‌های عراقی و دیگر موکب‌های ایرانی از امکانات و ظرفیت‌های مناسب خدمت‌رسانی به زائران اربعین در عراق برخوردار هستند. اما زائران پاکستانی کیلومترها جاده‌های پرپیچ و خم کوهستانی پاکستان را طی می‌کنند، تا به مرز ایران می‌رسند و هیچ لذتی از پذیرایی این زائران خسته و رنج کشیده بالاتر نیست.

 نازلی بیان کرد: الحمدلله با بازگشایی مرز ریمدان شهرستان‌های ریگان و گمبکی در مسیر زائران اربعین قرار گرفتند که یکی از توفیقات بزرگی است که اباعبدالله‌الحسین(ع) نصیب ما کرده و امیدوارم که بتوانیم به شایستگی قدردان این نعمت بزرگ باشیم و پذیرایی در شان و منزلت زائران اربعین را انجام دهیم و خدا از ما قبول کند.

 وی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای برپایی موکب اشاره کرد و افزود: تاکنون جلسات متعددی داخل شهرستان ریگان با مجموعه‌های جهادی، مردمی، روحانیون و مسؤولان مربوطه برگزار شده و از طرف دیگر نشست‌های زیادی در مرکز استان کرمان با ستاد اربعین برگزار می‌شود  تا بتوانیم یک خدمت‌رسانی مناسب انجام دهیم.

مدیر گروهی جهادی نورالمبین با تاکید بر اینکه تمام هزینه‌های ما از نذورات و کمک‌های مردمی تامین می‌شود، گفت: مسائل مربوط به زیرساخت‌ها از جمله عمران، خدماتی و برق و... بر عهده شهرداری و استانداری است که انجام خواهد شد.

 وی هدف گروه جهادی نورالمبین از برپایی این موکب را عشق به اباعبدالله(ع) عنوان کرد و تصریح کرد: تمامی این فعالیت‌ها و همکاری‌ها و هماهنگی‌ها فقط با عشق و علاقه و ارادت خاص به امام حسین علیه‌السلام انجام می‌شود که امیدوارم مورد توجه حضرت قرار گیرد و ما همیشه شگرگزار این نعمت نوکری هستیم و خواهیم بود.

 نازلی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد کارشکنی‌های زیادی از طرف دولت پاکستان بوده‌ایم و از مشکلات مرزی گرفته تا مسائل امنیتی در این کشور که ما در تلاش هستیم تا مسائل مرزی را تا حدودی حل کنیم و سفر ایمن و مطمئن در ایران برای زائران پاکستانی فراهم کنیم.

 وی به آرامش شیعیان پاکستان در داخل مرزهای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: شیعیان پاکستان زمانی که وارد خاک ایران می‌شوند یک آرامش و امید خاصی را تجربه می‌کنند که به وضوح در چهره آنان نمایان است، ما نیز برای داشتن نعمت امنیت خدا را شاکر هستیم.

نازلی به مشکلات مرزی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در مرز امکانات مناسبی نداریم؛ مثلاً دستگاه یخ‌ساز و تاسیسات زیربنایی مانند برق وجود ندارد، به همین دلیل زائران پاکستانی بعد از ورود به مرز ریمدان و توقف کوتاه و پذیرایی به سایر نقاط برای رسیدن به مراسم پیاده‌روی اربعین رهسپار می‌شوند. امیدوارم در سال‌های آینده این مسئله به کمک مسؤولان مرتفع شود.

 وی از استقبال خوب شیعیان پاکستان از مواکب ایرانی سخن به میان آورد و ادامه داد: شیعیان مظلوم پاکستان استقبال بی‌نظیری از مواکب ایرانی می‌کنند و ارتباط بسیار خوبی با مهمان‌نوازی مردم ایران برقرار کردند که این مسئله می‌تواند در گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور نقش بسزایی داشته باشد.

 مدیر گروه جهادی نورالمبین، در پایان از همکاری خوب بسیاری از نهادها از جمله استانداری کرمان و شهرداری کرمان، مسؤولان استان سیستان و بلوچستان و مردم خوب ریمدان و خادمان مواکب تشکر و قدردانی کرد.

 اما فرق نمی‌کند از کدام کوی و برزن به سفر اربعین بروی، در هر جاده‌ای که علم بر دوش، قدم بگذاری، همان جاده مسیر کربلاست. گویی تو نیز همسفر حضرت زینب(س) شده‌ای با پاهای آبله زده و جسمی خسته به کربلا می‌روی تا در اربعین با ارباب عهد دوباره ببندی که پای اسلام و دین، زینب‌وار ایستاده‌ای و راه شهدای کربلا را تا پای جان ادامه خواهی داد.

 پایان پیام/۳۷۶۳/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1440737

مهمترین اخبار ایران و جهان: