نیوز سیتی!
27 تیر 1402 - 09:19

زارع‌پور: سازوکارهایی برای استفاده از سایت‌ها و سرویس‌های تحریمی طراحی شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بیش از صدهزار سایت و سرویس پرکاربرد را برای ای‌پی‌های ایران تحریم و ممنوع کردند لذا سازوکاری طراحی شده تا برنامه نویسان و نخبگان از این سرویس ها بدون فیلترشکن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در جلسه علنی امروز سه شنبه(27 تیر) مجلس در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان، دلیل ضعف عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های عملیاتی از جمله توسعه ارتباطات و فناوری، توسعه بسترها و شبکه های مخابراتی، تأمین زیر ساخت‌های استفاده از اینترنت و نظارت بر عملکرد اپراتورها چیست؟، اظهار داشت: حوزه ماموریتی ما از کابل ها و فیبرهای کشیده شده در اعماق خلیج همیشه فارس و دریای عمان تا حوزه فضایی است.

وی افزود: دو ماه قبل برای اولین بار جزایر سه گانه ایرانی همیشه خلیج فارس با فیبر نوری به سرزمین مادری متصل شد. بیش از 150 کیلومتر کابل کشی در زیر دریا صورت گرفت که الحمدلله سرعت دسترسی به اینترنت در این سه جزیره افزایش پیدا کرده و ارتباطات آن ها پایدار شده است؛ این کار توسط شرکت های ایرانی انجام شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این مدت 600 سایت نسل پنجم راه اندازی شده است، افزود: برای اولین بار رکورد 6/5 ترابیت در ثانیه برای ترافیک داخل ثبت شده که حاصل استفاده مردم از سکوهای داخلی در یک سال و نیم گذشته است. سازوکارهای مختلفی برای دور زدن دسترسی به سایت ها و سرویس هایی پیش بینی شده که آمریکایی ها تحریم کردند؛ بیش از صدهزار سایت و سرویس پرکاربرد را برای ای‌پی‌های ایران ممنوع کردند که سازوکاری طراحی کرده که برنامه نویسان و نخبگان از این سرویس ها بدون فیلترشکن استفاده کنند.

 درخواست قالیباف از زارع‌پور درباره شبکه ملی اطلاعات

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پس از بررسی سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان از عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در زمینه‌های عملیاتی توسعه ارتباطات و قانع شدن مشروط نماینده کرمان از توضیحات وزیر، گفت:ان شاءالله طبق وعده داده شده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه تلاش خواهد کرد تا مشکلات مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی مرتفع گردد.

رئیس مجلس در ادامه بیان کرد: بنده همین‌جا از شخص وزیر درخواست دارم در کنار این موضوع بحث شبکه ملی اطلاعات را با اولویت پیش برده و با جدیت در دستور کار خود قرار دهید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1367681

مهمترین اخبار ایران و جهان: