نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 16:48

توافق صادرات غلات اوکراین امروز منقضی می‌شود

توافقی که برای صادرات غلات اوکراین بین روسیه و این کشور با پادرمیانی ترکیه و سازمان ملل حاصل شده بود، امروز منقضی می‌شود.

‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از تاس، توافق صادرات غلات اوکراین که با پادرمانی سازمان ملل و ترکیه در جولای سال گذشته با روسیه حاصل شده بود، امروز به پایان می‌رسد. سؤال اینجاست که آیا این توافق تمدید خواهد شد یا امشب پرونده‌اش بسته می‌شود؟

توافق مذکور در روز 22 جولای سال گذشته با هدف تسهیل رسیدن کود و محصولات کشاورزی اوکراین به بازار جهانی، در استانبول ترکیه و برای 6 ماه بسته شد. در سایه این توافق، سازمان ملل هم با امضای یک تفاهم‌نامه با روسیه متعهد شد تا محدودیت‌های موجود برای صادرات محصولات کشاورزی و کود این کشور به بازار جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بردارد. البته از زمان امضای توافق مذکور، اجرای آن بارها تمدید شده و آخرین بار در روز 17 می به مدت 60 روز تمدید شد.

وزارت امور خارجه روسیه بارها اعلام کرده که به تعهدات در قبال روسیه در قالب این توافق عمل نشده است. به خصوص روس‌ها به فراهم شدن شرایط برای پهلو گرفتن کشتی‌هایشان در بنادر خارجی و عادی شدن روند ارائه خدمات بیمه به کشتی‌های روس حامل محموله‌های خشک، اصرار دارند از سوی دیگر مسکو اعلام کرده که دسترسی بانک کشاورزی این کشور به سوئیفت باید برقرار شود.

البته اجرای برخی اقدامات از سوی اوکراین به خصوص در موضوع خط لوله تولیاتی-اودسا، شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تمدید توافق کنونی با چالش جدی مواجه کرده و مذاکرات برای تمدید توافق صادرات غلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بن بست کشانده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، چند روز پیش گفت که این کشور می‌تواند تا زمان عمل به تعهدات در قبال روسیه از سوی دیگر طرف‌ها، اجرای توافق مذکور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حالت تعلیق دربیاورد.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1366681

مهمترین اخبار ایران و جهان: