نیوز سیتی!
03 فروردین 1402 - 15:24

ترانزیت و توسعه روابط اقتصادی محور رایزنی مقامات ازبکستان و طالبان

مقامات ازبکستان و طالبان در دیداری در شهر «کابل» موضوع توسعه روابط اقتصادی وبازرگانی، افزایش حجم حمل و نقل محموله‌های مختلف از جمله ترانزیت از قلمرو افغانستان را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مقامات ازبکستان و طالبان در دیداری در شهر «کابل» موضوع توسعه روابط اقتصادی وبازرگانی، افزایش حجم حمل و نقل محموله‌های مختلف از جمله ترانزیت از قلمرو افغانستان را بررسی کردند.

هیأت ازبکستان به ریاست «عبدالعزیز کامل‌اف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور سیاست خارجی که به افغانستان سفر کرده در «کابل» با «ملا عبدالغنی برادر» معاون اول نخست‌وزیر دولت طالبان، «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه، «ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع، و دیگر اعضای دولت طالبان و نمایندگان ساختارهای اقتصادی دیدار کرد.

در چارچوب این مذاکرات موضوع توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه، افزایش حجم حمل و نقل محموله های مختلف از جمله ترانزیت از طریق خاک افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین اجرای پروژه های مهم حمل و نقل و انرژی از جمله ساخت خط ریلی «ترمذ- مزار شریف- کابل- پیشاور» و احداث خط انتقال برق در مسیر «سرخان- پلی-خمری» بررسی شد.

طرفین بر ضرورت گذر سریع به مرحله عملی کارها تاکید و آمادگی خودرا برای تداوم دیالوگ موثر در مورد همه مسایل دستور کار دوجانبه اعلام کردند.

در این گفت وگوها بر لزوم رعایت و حمایت از حقوق زنان، تامین دسترسی دختران به تحصیل در افغانستان و همچنین آموزش پرسنل افغان در مرکز آموزشی «ترمذ» تاکید شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1106437

مهمترین اخبار ایران و جهان: