نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 09:27

موضع آمریکا درباره نقش روسیه در کودتای نیجر

کاخ سفید اعلام کرد، نشانه‌ای از اینکه روسیه در کودتای اخیر در نیجر نقش داشته در دست ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آمریکا امروز سه شنبه اعلام کرد نشانه‌ای از اینکه روسیه در پشت کودتای اخیر نظامیان در نیجر بوده در دست نداشته و تصمیم جدیدی درباره حضورش در این کشور حوزه غرب آفریقا اتخاذ نکرده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا روسیه در کودتای اخیر علیه دولت نیجر دست دارد یا خیر به یک خبرنگار گفت: «دولت جو بایدن نشانه ای از اینکه روسیه در پشت این رویداد بوده و به شکلی موثر و نظامی از آن حمایت کرده در اختیار ندارد.»

کربی به خبرنگاران اظهار کرد، دولت آمریکا هنوز تصمیمی درباره آینده کمک هایش به نیجر و حضور در این کشور نگرفته است.

پیش از این صحبت‌های کربی، «میخایلو پودولیاک»، دستیار ریاست جمهوری اوکراین مدعی شده بود که روسیه در کودتای اخیر در نیجر نقش داشته است.

او در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی «ایکس» یا همان «توئیتر» سابق مدعی شد: «اکنون کاملا روشن است که روسیه در پشت به اصطلاح کودتای نظامی اخیر در نیجر است. تاکتیک استاندارد روسیه این است که توجهات را منحرف کند، موقعیت را مغتنم شمارد و جنگ را گسترش دهد. »

پودولیاک ادعا کرد:« حاکمیت های نظامی در کشور های بورکینا فاسو و مالی، جایی که گروه شبه نظامی واگنر روسیه در آن نقش فعالی دارد این باور را ایجاد می‌کند که روسیه یک سناریوی جهانی برای تحریک بی ثباتی به منظور تضعیف نظم امنیتی جهانی دارد.»

نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، شاهد کودتایی جدید بود. نیروهای گارد ریاست جمهوری این کشور، «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را در کاخ ریاست جمهوری در نیامی تحت محاصره درآوردند.

دو روز بعد از این کودتا، تلویزیون رسمی نیجر، روز جمعه، اعلام کرد که ژنرال «عبدالرحمن تیچیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری این کشور به عنوان رهبر جدید نیجر و رئیس شورای انتقالی این کشور تعیین شده است؛ اقدامی که با مخالفت شدید کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه همراه شد.

ادعاهای این مقام اوکراینی در حالی مطرح شدند که تنش ها در حوزه غرب آفریقا بعد از این کودتا همچنان ادامه دارند و چند حاکمیت نظامی کشورهای این حوزه حمایت خود را از ژنرال تیچیانی اعلام کردند.

رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) روز یکشنبه این هفته به تیچیانی یک هفته ضرب الاجل دادند تا نظم قانون اساسی را در نیجر بازیابی کند و در غیر این صورت با احتمال مداخله نظامی کشورهای منطقه مواجه خواهد شد.

اتحادیه آفریقا نیز روز شنبه به رهبران ارتش نیجر 15 روز مهلت داد تا به پادگانهای خودشان برگردند و اقتدار قانون اساسی را دراین کشور مجددا برقرار کنند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1422849

مهمترین اخبار ایران و جهان: