نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 09:30

مجوز استانی ساخت 8 شهر جدید ساحلی صادر شد

مکان‌یابی 8 شهر ساحلی از 27 شهر ساحلی جنوب کشور با طی مراحل استانی وارد مراحل ملی و تایید شورای عالی معماری و شهرسازی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، توسعه 27 شهر جدید ساحلی در چهار استان جنوبی کشور با رویکرد مولدسازی از ابتدای سال 1402 در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

براساس آخرین جزئیات از وضعیت مکان‌یابی 27 شهر جدید ساحلی گروه کاری فنی استان و کارگروه زیربنایی استان در چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان تا تاریخ 21 شهریورماه سال جاری با تشکیل فرایند بررسی و تصویب طرح را در دستور کار قرار داده است.

از این تعداد، 8 شهر در سیستان و بلوچستان، 10 شهر در استان هرمزگان، 4 شهر در بوشهر و 5 شهر در استان خوزستان قرار دارد.

در فرایند تایید، در گام اولف شورای برنامه‌ریزی استان باید مجوز ساخت شهرها را تایید و تصویب کند. براساس گزارش به دست آمده از این استان‌ها تا ابتدا مهر ماه،  تاکنون شورای برنامه‌ریزی استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان آخرین مرجع استانی فرایند بررسی و تصویب این 8 شهر را تأیید کرده است.

پس از طی مراحل استانی، مراجع ملی شامل کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و شورای عالی شهرسازی و معماری باید جزئیات پرونده 27 شهر را بررسی و مجوز ساخت مسکن در این شهرها را صادر کند.

* شکوفایی سواحل جنوب کشور با توسعه شهرها

در این راستا، سعید بهروزی کارشناس مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: توسعه شهرها در جنوب کشور می‌تواند زمینه شکوفایی ظرفیت‌های دریا و نواحی ساحلی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند، زمانی که شما نیروی انسانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک منطقه ساکن می‌کنید و انگیزه وی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌منظور زندگی مدنظر قرار می‌دهید، زمینه شکوفایی ظرفیت‌های منطقه فراهم خواهد شد.

همچنین مواردی از قبیل فیزیوگرافی مناسب زمین، تامین منابع آب و زیرساخت‌های اتصال به شبکه‌های پایه، حمل و نقل، مجاورت با فعالیت پایه کنونی نظیر صنعت، کشاورزی و خدمات، امکان استحصال از منابع طبیعی، عدم تعارض با مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت، امکان کاهش هزینه تامین زمین و همخوانی با عرصه‌های توصیه‌شده در اسناد فرادست، انجام خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549649

مهمترین اخبار ایران و جهان: