نیوز سیتی!
28 آبان 1402 - 16:44

‌تولید نفت اوپک پلاس در ماه اکتبر افزایش یافت

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه اعلام کرد که تولید نفت اعضای اوپک پلاس که در توافق کاهش تولید شرکت دارند در ماه اکتبر 70 هزار بشکه در روز افزایش یافته اما تولید نفت اوپک در همان سطح 28.21 میلیون بشکه در روز بدون تغییر مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه ماه نوامبر اعلام کرد، تولید نفت اوپک در ماه اکتبر ۲۸.۲۱ میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به ماه سپتامبر تغییری نکرده است.

بر اساس این گزارش، گروه اوپک پلاس (متشکل از کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی) در ماه اکتبر ۴۳.۱۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که این رقم در ماه گذشته یعنی سپتامبر ۴۳.۱۶ میلیون بشکه در روز بوده است.

تولید اعضای اوپک پلاس که در توافق کاهش تولید حضور دارند نیز در ماه اکتبر نیز ۳۶.۵۱ میلیون بشکه در روز اعلام شده است که افزایش ۷۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.

* کاهش تولید نفت ایران

ایران در ماه گذشته میلادی یعنی اکتبر (مهر ماه) روزانه ۳.۱ میلیون بشکه نفت تولید کرده که نسبت به ماه قبل از آن یعنی سپتامبر (شهریور ماه) ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

این نهاد بین‌المللی، میزان تولید نفت ایران در ماه سپتامبر را ۳.۱۴ میلیون بشکه روز اعلام کرده است.

گزارش‌های ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی به بررسی میزان تولید نفت در ماه قبل‌تر از انتشار می‌پردازد.

در گزارش ماه گذشته آژانس، تولید نفت ایران در ماه‌های سپتامبر و آگوست (شهریور و مرداد ماه) بدون تغییر 3.14 میلیون بشکه در روز اعلام شده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه ماه سپتامبر نیز اعلام کرده بود، تولید نفت ایران در ماه آگوست نسبت به ماه جولای ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود. میزان تولید نفت ایران در ماه جولای ۳.۰۴ میلیون بشکه برآورد شده بود.

این درحالی که در گزارش‌های اوپک روند تولید نفت ایران ماه‌هاست روند افزایشی دارد و در آخرین برآورد این سازمان، تولید نفت ایران در اکتبر برابر با مهر ماه با 46 هزار بشکه در روز افزایش به روزانه 3 میلیون و 115 هزار بشکه رسیده است.

* مقایسه رتبه تولید نفت ایران در میان اوپکی‌ها از نظر آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک

بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، ایران چهارمین در ماه اکتبر تولیدکننده نفت اوپک است و برای گرفتن جایگاه سومی از امارات باید 150 هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید کند. این نهاد ماه پیش هم ایران را چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک معرفی کرده بود.

این درحالی است که بر اساس گزارش‌های اوپک، ایران از مرداد ماه (آگوست) جایگاه سوم تولید اوپک را به خود اختصاص داده است و بر اساس گزارش روز دوشنبه این سازمان این جایگاه را در مهر ماه (اکتبر) هم حفظ کرده است.

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک که در روز دوشنبه منتشر شد، ایران در آگوست (مرداد ماه) 3.050، در سپتامبر (شهریور ماه) 3.069، در اکتبر (مهر ماه) 3.115 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

بر اساس همین گزارش، امارات نیز در آگوست (مرداد ماه) 2.911، در سپتامبر (شهریور ماه) 2.924، در اکتبر (مهر ماه) 2.940 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

* ظرفیت پایدار ایران

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ظرفیت پایدار تولید نفت ایران ۳.۸ میلیون بشکه نفت در روز است. ظرفی پایدار بنا بر توضیح این گزارش، ظرفیتی است که طی ۹۰ روز به دست خواهد آمد و برای مدت طولانی حفظ خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1577749

مهمترین اخبار ایران و جهان: