نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 14:20

رئیس سازمان بورس: خودرو‌سازها تقویم عرضه را اعلام می کنند تا خریداران بتوانند برنامه ریزی کنند

مجید عشقی گفت: مقررشده خودروسازها برنامه عرضه منظم ارائه کنند تا خریدارها بدانند در چه تاریخی چه خودرویی عرضه می‌شود و بتوانند برای خرید برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از ظهر امروز در چهارمین همایش سالانه انجمن مالی ایران که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به بحث‌های روز مالی، اظهار کرد: «حاکمیت شرکتی» در ماه‌های آتی نقطه تمرکز سازمان بورس خواهد بود و باید این موضوع را جدی بگیریم؛ موارد متعددی از نقض این موضوع از سمت دستگاه‌های دولتی مشاهده می‌شود که باعث متضرر شدن سهامداران و سایر زیرمجموعه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در موضوع ارزش‌گذاری ما با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم که یکی از آن‌ها نبود استاندارد ارزش‌گذاری در بازار سرمایه است؛افزود: تاکنون هیچ استانداردی برای ارزش‌گذاری شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان نداشتیم و این شرکت‌ها برای ارزش‌گذاری براساس مدل‌های علمی که خودشان استخراج می‌کنند، اقدام به ارزش‌گذاری می‌کنند و این کار باید توسط مراجع مرتبط انجام شود.

عشقی ادامه داد: یکی از چالش‌های جدی در این زمینه، ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشروع است که اکثر اوقات به رسمیت شناخته نمی‌شود و بر اساس تفاهمی که با معاون علمی فناوری ریاست جمهوری داشتیم مقرر شد این موضوع حل شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: ما چاره‌ای نداریم جر اینکه از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان که ارزش افزوده‌های بالایی برای اقتصاد تولید می‌کنند، استفاده کنیم و دیدگاه ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده سهم بالایی برای اقتصاد خواهند داشت و ارزش‌افزوده زیادی برای اقتصاد تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت ریسک در نهادهای مالی موضوع بسیار مهم و جدی است، خاطرنشان کرد: اخیراً صندوق‌های با دارایی بیش از یک رقم مدنظر را الزام کردیم که باید بخش مدیریت ریسک داشته باشند و بتوانند ریسک‌های مرتبط با اوراق بهادار را انجام دهند.

عشقی با اشاره به نظارت‌های سازمان بورس، عنوان کرد: نظارت‌های سازمان بورس بر نهادهای مالی عمدتاً بر محور یک‌سری چک‌لیست‌هایی است که از دستورالعمل‌ها استخراج‌شده و ما می‌خواهیم نظارت‌های چک‌لیست محور را به نظارت‌های ریسک محور تغییر دهیم.

افرایش عرضه خودرو در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از پایان همایش در جمع خبرنگاران با اشاره به عرضه خودرو در بورس گفت: ما در این مقطع با توجه به درخواست‌هایی که وجود داشت و ارزیابی‌هایی که داشتیم، تصمیم گرفتیم که خودرو را در بورس عرضه کنیم و درمجموع برآورد ما این است که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده است.

وی ابراز امیدواری کرد: این موضوع باعث می‌شود در آینده عرضه و تولید خودرو به‌شدت افزایش پیدا کند.

عشقی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواستیم با آن قیمت‌هایی که درواقع نه برای خودروساز صرفه داشت و نه به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسید پیش می‌رفتیم، قطعاً در ماه‌های آینده شاهد کاهش تولید بودیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برای افزایش عرضه خودرو در بورس برنامه داریم، تصریح کرد: مقررشده که خودروسازها برنامه عرضه منظم ارائه کنند تا خریدارها بدانند که در چه تاریخی چه خودرویی عرضه می‌شود و بتوانند برای خرید برنامه‌ریزی کنند؛ خودروهای خارجی هم با تصمیم وزارت صمت خواهد بود.

پایان پیام/ ۶۲۱۳۲/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1044849

مهمترین اخبار ایران و جهان: