نیوز سیتی!
28 بهمن 1401 - 15:49

کتاب «آوای درختان بلوط» منتشر شد

اصفهان-کتاب «آوای درختان بلوط» روایت اسطوره‌شناسی، آداب‌ورسوم و حقوق تضییع شده سرخ‌پوستان آمریکای شمالی با تحقیق و تألیف الیاس عقیلی دهنوی است.

به گزارش خبرنگار مهر، جلد اول کتاب آوای درختان بلوط، اولین کتاب در حوزة مطالعات قومی و قبیله‌ای آمریکای شمالی است که نگاهی چندوجهی به موضوع اقوام آمریکای شمالی دارد. نگاه ضد حقوق بشری با ساکنان اولیه سرزمین آمریکای شمالی و تبعیض روا شده به سرخ‌پوستان از مواردی است که در این کتاب و مجلدهای دوم و سوم آن به بحث گذاشته شده است.

در این کتاب، حقوق ازدست‌رفته، آداب‌ورسوم، زبان، باورهای کهن، افسانه‌ها، تاریخ شفاهی اولیه و تاریخ معاصر هشت قبیلة معروف مورد بررسی و تبیین قرار می‌گیرد، گفتنی است که دو جلد دیگر این مجموعه در دست تحقیق و تألیف است و پیش‌ازاین، مجموعه‌ای تحت عنوان " آهوی سیاه گم شده " توسط الیاس عقیلی دهنوی و دکتر سید محمد طباطبایی (رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در پاریس) در باب موضوعات حقوقی سرخ‌پوستان در آمریکای شمالی در خارج از کشور به چاپ رسیده است.

نویسنده کتاب «آوای درختان بلوط» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر اظهار کرد: مطالعات فرهنگی و قومی همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است، به‌طوری که پژوهشگران حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی از دیرباز به مهم بودن این حیطه اشراف داشته‌اند.

عقیلی دهنوی با بیان اینکه، متخصصان روابط بین‌الملل، تاریخ، مطالعات منطقه‌ای و جامعه‌شناسی، در ابتدای پژوهش‌های جامعه‌شناسی و سیاسی خود بافت‌های اجتماعی و قبیله‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهند، گفت: این نکته مهم است تا محققان بتوانند نتیجه‌گیری‌های دقیق و به‌روزتری را به مخاطبین خود عرضه دارند.

وی تصریح کرد: بررسی تاریخچه اقوام می‌تواند تا حدودی ریشه‌های رفتاری جوامع مدرن را تبیین کرده و بستر آینده‌پژوهی را نیز مهیا سازد، مقایسة اقوام گوناگون در مناطق مختلف منجر به ایجاد بانک‌هایی از الگوهای متنوع رفتاری شود که نهادهای مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزة سیاست خارجه می‌توانند از آن بهره برند.

این پژوهشگر دکتری مطالعات منطقه‌ای در خصوص این کتاب یادآور شد: از دریچه‌ای ادبی و اسطوره‌ای این کتاب آغاز می‌شود و جنبه‌های مختلف اسطوره را تعریف و سپس اساطیر مرتبط با اقوام بدوی آمریکای شمالی را تشریح می‌کند، همچنین پراکندگی جغرافیایی اقوام و قبیله‌های آمریکایی موضوع بعدی موردبحث در کتاب حال حاضر است.

عقیلی افزود: پراکندگی منطقه‌ای سرخ‌پوستان در قطب شمال، فرا شمالگان، ساحل شمال غربی، خلیج بزرگ، منطقة فلات، دشت‌ها (جنوب غربی و شرقی) در این بخش مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و در خصوص مباحث حقوق بشری و تضییع حقوق این ساکنان اولیه و اصلی آمریکای شمالی بحث می‌شود.

گفتنی است این کتاب با همکاری مبین کرباسی توسط انتشارات پیام علوی اصفهان در ۹۰ صفحه و در شمارگان هزار نسخه منتشر شد.

این کتاب در مقدمه خود به تمام سرخ‌پوستانی که در خانه و سرزمینشان با آنها همچون غریبه برخورد شد تقدیم شده است. الیاس عقیلی دهنوی، نویسنده این اثر، کارشناس مطالعات منطقه‌ای (آمریکای شمالی و خاورمیانه) است و تعدادی از کتاب‌های وی در همین حوزه تألیف و نگاشته شده‌اند، از دیگر کتاب‌های عقیلی دهنوی می‌توان به «جکسونیسم و سیاست خارجی ایالات متحده»، «چالش‌های پیش روی ایالات متحده در خاورمیانه» و دیگر عناوین اشاره کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1041949

مهمترین اخبار ایران و جهان: