نیوز سیتی!
29 بهمن 1401 - 12:21

آغاز رسالت جهانی پیامبر اعظم(ص)/انقلابی بی بدیل برای سعادت بشریت

کرمانشاه- بعثت رسول اکرم(ص) انقلابی بی بدیل برای بشریت و از حساس ترین فرازهای تاریخ ادیان و آغاز مسیر هدایت جهانیان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- چهل سال از عمر پربرکت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) می‌گذشت و در اجتماع لجام گسیخته عصر جاهلیت که آثار تمدن و انسانیت در آن به چشم نمی‌خورد اوضاع اسفناک آن زمان، روح لطیف و بزرگ محمد (ص) را می آزرد و مجبور بود برای عبادت و آرامش روحش به کوه حرا برود و در همان جا بود که فرشته وحی بر او پدیدار شد و گفت: «اقرأ باسم ربک الذی خلق» و قرآن، بر قلب مبارک پیامبر نازل شد و کلام الهی بر روح و جان رسول مهربانی‌ها، تجلی رحمت شد.

محمد مصطفی (ص) مردی از تبار ابراهیم نبی به پیامبری مبعوث شد تا مأمور شود که بت پرستی را از زمین بردارد و پیام وحی را به مردم برساند و به مقام عالی نبوت و خاتمیت رسید تا شعار توحید و وحدانیت الهی در فضای تاریک مکه طنین انداز شود و رسالت اصلاح و هدایت جهانی خویش را آغاز کند.

با بعثت حضرت محمد (ص) چشمه صاف و زلال اسلام ظاهر شد و رفته رفته بر ژرفای آموزه‌های انسان‌ساز آن افزوده شد و سرانجام به رودخانه و دریای عظیمی تبدیل شد که سرزمین‌های مختلف را آبیاری کرد و بشریت را سیراب ساخت.

محمد (ص) رحمتی از سوی خداوند برای هدایت جهانیان انتخاب شد «و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین» با تعلیمات حیات‌بخش خویش آئینه تمام نمای دین اسلام شد و رسالت جهانی اسلام را ابلاغ کرد.

دین اسلام بعد از گذشت ۱۴ قرن از اعلام مبعث پیامبر همچنان تازه است و هر چه افق بینش‌ها وسیع‌تر می‌شود جامعیت دین روشن‌تر شده و شگفتی‌های آن پایان نمی‌یابد.

جامعیت شریعت اسلامی و خاتمیت پیامبری با بعثت حضرت محمد (ص) در ضمن آیات قرآن بیان شده است: «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ (۱۱۵ انعام) و کلام پروردگار تو، از روی راستی و عدالت، به حدّ تمام رسید و کامل شد و هیچ‌کس نمی‌تواند کلمات او را دگرگون سازد و او شنونده داناست» شخصیت جامع و کامل پیامبر گرامی اسلام به عنوان الگویی به تمام معنا در همه ابعاد وجودی، همچون مشعلی فروزان در طول تاریخ بشریت پرتو افشانی می‌کند و رسالت عظیم و آسمانی‌اش اسوه‌ای بی نظیر برای انسانیت و حجتی برای اثبات حقانیت دین مبین اسلام است.

رسول اکرم (ص) دست پرورده رب العالمین بود و مشخصاً در قرآن، به علل بعثت پیامبر (ص) اشاره شده است: مأموریت پیامبر (ص) طبق آیه‌های ۴۵ سوره مبارکه احزاب، بیان شده است؛ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا وَدَاعِیًا إِلَی اللَّهِ» خداوند عمده‌ترین عنوانی که برای پیامبر (ص) مطرح می‌کند، مبشر و نذیر است. مبشر یعنی بشارت می‌دهد به بهشتی که آن سوی طاعت و خدمت است ولی به ظاهر دیده نمی‌شود و نذیر یعنی هشدار می‌دهد به جهنمی که آن سوی معصیت است و دیده نمی‌شود.

آغاز رسالت جهانی پیامبر اعظم(ص)/انقلابی بی بدیل برای سعادت بشریت

پیامبر اکرم (ع) برای رهایی انسان‌ها از بت پرستی مبعوث شدند

ماموستا عبدالرحمن مرادی، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با تبریک اعیاد ماه رجب و نزدیک شدن به ماه شعبان، اظهار کرد: از دیدگاه اهل سنت ۲۷ رجب به عنوان روز معجزه بزرگ پیامبر در سفر اسرا و معراج است و از دیدگاه برادران اهل تشیع مبعث رسول اکرم (ص) است.

وی افزود: هر دوی این اتفاقات در راستای اسلام و بزرگی آن است و دوران قبل از بعثت و به ویژه در شبه جزیره عربستان ضرورت مبعوث شدن پیامبری با کتاب الهی وجود داشته و علت بعثت پیامبر را باید با نگاهی گذرا به دوران معروف جاهلیت جست.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه تصریح کرد: ابعاد معنوی و بزرگ رسول اکرم (ص) که مستحق آن شد که آخرین سفیر الهی باشد به سبب امانت، صداقت، پاکی ظاهر و باطن، معصوم بودن، دوری گزیدن ذاتی از شرک و جهالت و معصیت، استحقاق نزول وحی بر ایشان و سجایای اخلاقی خارق العاده رسول مکرم اسلام بوده است.

وی ادامه داد: خداوند هدف از بعثت را در سوره جمعه اینگونه بازگو می‌فرماید «هوالذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمه وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» اوست که در میان مردم درس ناخوانده، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند.

ماموستا عبدالرحمن مرادی گفت: تلاوت آیات تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت از مأموریت‌های خاص پیامبر بر امت بود که جامعه با این برنامه الهی توسط نبی اکرم از عمق جهل و ستم و جور به اعلا مرتبه اخلاق و ایمان، ادب و ارکان رسیدند که پایه گذار تمدن بزرگ اسلامی شدند.

وی یادآور شد: در دوران جاهلیت کسانی که عقل خود را دستخوش نفهمی و تقلید کورکورانه جامعه فاسد خویش نموده بودند با رسالت پیامبر که راهنما و مبلغ برای جهان آن زمان شدند دچار تغییر شدند و این تغییر ممکن نبود مگر با نزول آیات روح بخش قرآن و شخصیت والای پیامبر مکرم است که صادقانه دین الهی را ابلاغ کرد و مردم را با حکمت و متانت و صبر و دعوت به دانش و اندیشه و عملگرایی تغییر داد.

مرادی بیان کرد: بعثت پیامبر (ص)، انقلابی بی مثیل بود برای کل جهان بشریت و توانست در مدت کمتر از نیم قرن ابر قدرت‌های آن زمان را به زانو درآورد و در عمق ملت‌های گوناگون آن زمان نفوذ حقیقی و عملی داشته باشد جوامع را پیرو حقیقی و عاشق و دلباخته کند از سلمان فارسی گرفته تا بلال حبشی‌ها و صهیب رومی‌ها و جابان کردی‌ها هزاران هزار را شیفته این تمدن، دین و آئین جدید کرد.

آغاز رسالت جهانی پیامبر اعظم(ص)/انقلابی بی بدیل برای سعادت بشریت

وی خاطر نشان کرد: آموزه‌های دینی مبین اسلام قشر بزرگ و تأثیر گذار زنان را نیز با خود همراه کرد تاجایی که اولین ایمان آوردندگان از زنان حضرت خدیجه و اولین شهید در راه اسلام سمیه بود.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه تصریح کرد: بعد از نزول وحی و قرآن که اولین و بزرگترین معجزه جاوید الله تعالی بر پیامبر وامت اسلامی بود، پیامبر را با ده‌ها بلکه صدها آیات و معجزات دیگر نصرت فرمودند من جمله معجزه بزرگ اسرا و معراج که با این سفر سبب دلگرمی بیشتر پیامبر و تقویت یاران ایشان شد.

اساسی‌ترین هدف بعثت پیامبران دعوت به توحید و یکتاپرستی بوده است

حجت الاسلام یوسف احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نخستین و اساسی‌ترین هدف بعثت پیامبران دعوت به توحید و یکتاپرستی و نفی هرگونه شرک و طاغوت است و قرآن کریم می‌فرماید «ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید».

وی افزود: هدف دیگر بعثت پیامبران، اصلاح فرد و جامعه در تمام جنبه‌ها است و در زمینه اصلاح اجتماعی، مهم‌ترین کار پیامبران الهی را می‌توان از میان بردن ارزش‌های جاهلی و کاذب و معیارهای نادرست و جایگزینی ارزش‌های الهی دانست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین هدف‌های بعثت پیامبران، اقامه قسط و عدل در جامعه است، پیامبران مبعوث شدند تا با اجرای احکام الهی و سیراب کردن تشنگان عدالت از منبع فیض الهی، زندگی بشری را رنگ الهی بزنند.

وی گفت: خداوند بزرگ با بعثت پیامبران با انسان‌ها اتمام حجت کرده است تا عذر و بهانه‌ای برای آنان وجود نداشته باشد، عقل انسان، پیامبر درونی و یکی از دو حجت خداوند به شمار می‌آید ولی فعالیت‌های عقلی، خالی از تردید و شک نیست، پس جای این گفته برای انسان وجود دارد که خدایا اگر حجت خود را می‌فرستادی، ما از او پیروی می‌کردیم و فرد شایسته‌ای می‌شدیم و از این رو، قرآن فرموده است: «ما هرگز قومی را مجازات نمی‌کنیم، مگر اینکه پیامبری مبعوث کرده باشیم».

احمدی خاطر نشان کرد: پیام مهم بعثت، تحول و چرخش کامل از همه انحراف‌ها و بدی‌ها به سوی نیکی‌ها و ارزش‌های اسلامی و قرآنی که ره آورد بعثت است. پیام بعثت، تلاش همیشگی و خستگی‌ناپذیر آنهایی است که به اسلام و پیامبر (ص) ایمان آوردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1042905

مهمترین اخبار ایران و جهان: