نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 21:12

بایدن هم بابت بمباران اتمی هیروشیما عذرخواهی نخواهد کرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که رئیس جمهور آمریکا در جریان بازدید از «پارک یادبود صلح هیروشیما»، سخنرانی و بیانیه رسمی ایراد نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مسیر پرواز به ژاپن برای حضور در اجلاس جی۷، گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مراسم ادای احترام به بنای یادبود صلح هیروشیما شرکت خواهد کرد اما از نظر وی(بایدن) این مراسم، رویداد و نقطه عطفی دوجانبه نیست!

وی توضیح داد که بایدن به عنوان یکی از رهبران گروه هفت، به منظور ادای احترام، هم به تاریخ و هم به زادگاه فومیو کشیدا، نخست وزیر ژاپن، در مراسم تاج گل نهادن روی بنای یادبود هیروشیما، شرکت خواهد کرد.

کیشیدا به عنوان بخشی از اجلاس سران گروه هفت که فردا(جمعه) آغاز می‌شود، بازدید از بنای یادبود هیروشیما را در برنامه حضور سران کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا گنجانده است. آنها قرار است در این رویداد روی این بنا تاج گل نهاده و در مراسم درختکاری در اطراف این بنا شرکت کنند؛ بنایی که تنها ساختمان به‌جا مانده پس از بمباران اتمی ۱۹۴۵ است.

آمریکا آگوست ۱۹۴۵ ژاپن را هدف بمباران اتمی قرار داد. هیروشیما ششم آگوست و ناکازاکی ۶ روز بعد بمباران شد. هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا مدعی شد که این بمباران جان میلیون‌ها نفر، عمدتا سربازان آمریکایی که ممکن بود در جریان حمله آمریکا به جزایر ژاپن کشته شوند و همچنین سربازان و غیرنظامیان ژاپنی را نجات داده است!

این در حالی است که منتقدان بر این باورند که بمباران ضرورتی نداشته زیرا توکیو قصد داشته خود را تسلیم کند. باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۶ به نخستین رئیس جمهور مستقر این کشور بدل شد که از هیروشیما بازدید می‌کند. او به خاطر بمباران عذرخواهی نکرد و تا به امروز هم آمریکا همچنان تنها کشوری است که در جریان جنگ از سلاح هسته‌ای استفاده کرده است.

سالیوان روز شه‌شنبه در واکنش به برنامه بایدن در این سفر گفته بود که رئیس جمهور آمریکا «به انسان‌های بی‌گناهی که در بمباران اتمی هیروشیما جان خود را از دست دادند، ادای احترام خواهد کرد اما سفر اجلاس جی۷، نه گذشته بلکه درباره آینده است.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1221505

مهمترین اخبار ایران و جهان: