نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 19:59

تعویق سفر هیئت نظامی چین به ژاپن

در پی رهاسازی آب‌های آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام، سفر یک هیئت نظامی چین به ژاپن به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، هیئت نظامی چین سفر خود به ژاپن را در پی رهاسازی آب‌های آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس آرام لغو کرد.

رسانه‌های ژاپنی روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کردند که یک هیئت نظامی چینی که قرار بود ماه جاری سفر برنامه‌ریزی شده به ژاپن داشته باشد، این سفر را به دلیل پیامدهای سیاسی ناشی از رهاسازی آب های آلوده نیروگاه هسته ای فوکوشیما در اقیانوس آرام به تعویق انداخت.

رسانه های ژاپنی به نقل از منابع نزدیک به این موضوع اعلام کردند که افسران ارشد ارتش چین قرار بود این سفر را در واکنش به دیدار ماه ژوئیه هیئتی نظامی از ژاپن انجام دهند.

بازدید اعضای ارتش چین ابتدا برای اواسط تا پایان سپتامبر برنامه ریزی شده بود. این مقامات نظامی چین قرار بود طی این سفر با مقامات وزارت دفاع ژاپن رایزنی کرده و از تاسیسات نظامی بازدید کنند. بنا به اعلام منابع آگاه، چین قرار نیست تا پایان سال برنامه ریزی مجددی برای سفر هیئت نظامی خود به ژاپن انجام دهد.

دیدارهای نظامی متقابل بین دو کشور چین و ژاپن به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود. این دیدارها در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک اقدام اعتمادساز میان دو کشور آغاز شد و در فاصله سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ به دلیل اختلاف دریایی دو کشور بر سر جزایر مورد مناقشه در اقیانوس آرام به حالت تعلیق درآمدند.

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ( IAEA) مدعی شد که طرح توکیو برای تخلیه آب های آلوده در دریا ایمن و مطابق با استانداردهای بین‌المللی برای ایمنی محیط زیست است، ژاپن اعلام کرد که این پساب را در تابستان امسال به اقیانوس می ریزد. در ۲۴ اوت رهاسازی آب های آلوده نیروگاه فوکوشیما آغاز شد.

اقدام ژاپن حتی از سوی مردم این کشور هم نگران کننده تلقی شده است.

سونامی فاجعه بار سال ۲۰۱۱ باعث شد که هسته رآکتور این نیروگاه بیش از حد گرم شود و آب درون تأسیسات اتمی با مواد بسیار رادیواکتیو آلوده گردد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1497005

مهمترین اخبار ایران و جهان: