نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 09:27

خوان محبت بی دریغ شاه‌چراغ(ع)برای زائران اربعین/محروم اما باسخاوت

شیراز - مجاوران حرم احمد ابن موسی شاه‌چراغ (ع) در قالب ۱۲۰ موکب از زائران اربعین حسینی پذیرایی کرده و خدمات خود را از این استان تا کربلای معلی به عاشقان ائمه اطهار (ع) ارائه می‌کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علیرضا پرنیان: استان فارس در منطقه جغرافیایی ویژه‌ای قرار گرفته علاوه بر اینکه محلی برای دسترسی شمال کشور به جنوب و بالعکس است این استان در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی است که از کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و هند برای رسیدن به کربلا عزم سفرکرده‌اند.

میزان علاقه مردم فارس به ائمه اطهار (ع) را می‌توان در فعالیت‌های مذهبی این مردم در ایام مختلف سال ارزیابی کرد و با نگاهی به این اقدامات در خواهیم یافت که ساکنان این استان حب ویژه‌ای به خاندان عصمت و طهارت (ع) دارند.

اربعین حسینی به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان دنیا نیز بهترین فرصت برای بیان و ابراز علاقه مردم فارس به این خاندان است و تمام مردم استان در این ایام در تلاش‌اند تا بهترین خدمات را به زائران اربعین حسینی ارائه دهند.

مردم فارس حتی اگر محرومیتی هم در این استان وجود داشته باشد اما خدمت رسانی را تنها محدود به جغرافیای استان نکرده و تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به زائران مرقد امام حسین (ع) در سراسر کشور و حتی کشور عراق کرده‌اند.

برپایی موکب‌های اربعین حسینی در شهرستان‌های فارس، برپایی موکب در مرز شلمچه، ایجاد موکب در کشور عراق، پذیرایی، اسکان و ارائه خدمات بهداشتی تنها بخشی از خدماتی است که موکب داران فارسی به زائران اربعین حسینی ارائه می‌دهند.

خوان محبت بی دریغ شاه‌چراغ(ع)برای زائران اربعین/محروم اما باسخاوت

فعالیت ۱۲۰ موکب از فارس در اربعین حسینی

رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات فارس از نام‌نویسی ۱۲۰ نفر در استان فارس برای موکب داری در پیاده‌روی اربعین خبر داد.

اسکندر قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: استان فارس در پیاده‌روی اربعین سال گذشته دارای ۱۰۲ موکب بود؛ اما با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این میزان امسال به ۱۲۰ موکب افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت ویژه‌ای که در موکب‌های استان فارس وجود دارد می‌توان گفت که این موکب‌ها پتانسیل اسکان برای ۲۱۰ هزار نفر در هر شب را دارند.

بیش از ۱۲۰ موکب در استان فارس برای حضور در مراسم اربعین ثبت‌نام کرده‌اند که تنها ۱۰۵ موکب از استان فارس در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور دارد قاسمی ادامه داد: سال گذشته ۵۲ موکب در کربلا، هفت موکب در نجف، ۲۶ موکب در مسیر کربلا به نجف، هشت موکب در شلمچه، یک موکب در سامرا، یک موکب در چهارمحال و بختیاری و شش موکب نیز در استان فارس ایجاد شد.

او در خصوص روند رسیدگی به درخواست‌های موکب داران نیز تصریح کرد: واجد شرایط بودن و شایستگی این افراد برای موکب داری در پیاده‌روی اربعین حسینی در کمیسیون کمیته مشارکت مردمی بررسی شده و بر اساس صلاحیت سنجی و بازرسی‌های میدانی مجوزهای لازم به افراد اختصاص داده می‌شود.

حضور ۱۰۵ موکب از فارس در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات استان فارس گفت: بیش از ۱۰۵ موکب از استان فارس در اربعین حسینی اقدام به خدمت‌رسانی به زائران امام حسین (ع) خواهند کرد.

اسکندر قاسمی اضافه کرد: از مجموع ۱۰۵ موکب استان فارس ۹ موکب در استان، هشت موکب در مرز شلمچه، ۱۱ موکب در نجف، ۳۳ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۴۲ موکب در کربلا، یک موکب در سامرا و یک موکب در کاظمین مستقر هستند.

خوان محبت بی دریغ شاه‌چراغ(ع)برای زائران اربعین/محروم اما باسخاوت

خوان محبت بی دریغ شاه‌چراغ(ع)برای زائران اربعین/محروم اما باسخاوت

خوان محبت بی دریغ شاه‌چراغ(ع)برای زائران اربعین/محروم اما باسخاوت

برپایی موکب احمد ابن موسی (ع) در کربلا معلی

مدیر اجرایی موکب احمد بن موسی (ع) گفت: هم‌زمان با ایام اربعین حسینی موکب احمد بن موسی (ع) در کربلا معلی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

هاشم جمالی در خصوص این خبر بیان کرد: موکب احمد بن موسی (ع) قرار است هم‌زمان با ایام عزاداری حسینی و همچنین ۱۰ روز مانده به اربعین فعالیت خود را در کربلا معلی آغاز می‌کند.

وی با اشاره به نقش مردم در برپایی این موکب بیان کرد: موکب احمد ابن موسی (ع) در ایام اربعین به‌صورت روزانه از شش هزار زائر اربعین حسینی میزبانی می‌کند.

او ادامه داد: اسکان، پذیرایی سه وعده صبحانه، ناهار و شام، خدمات درمانی با برپایی درمانگاه و همچنین خدمات فرهنگی با برپایی غرفه‌های فرهنگی از جمله خدمات موکب احمد ابن موسی (ع) به زائران است.

جمالی یادآوری اینکه مکان موکب احمد ابن موسی (ع) در «شارعةالروضتین» کربلا معلی خواهد بود، افزود: دفتر موکب احمد بن موسی (ع) در حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) مستقر و آماده ارائه خدمات به خیران فارس و زائران این حرم مطهر است.

ایمن‌سازی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر از بزرگراه‌های مسیر اربعین در فارس

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس از ایمن‌سازی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر از بزرگراه‌های مسیر اربعین در فارس خبر داد.

علیرضا راستیار در خصوص ایمن‌سازی مسیرهای اربعین در استان فارس بیان کرد: جاده‌های ارتباطی «قطرویه - نی ریز- استهبان - سروستان - شیراز - ارژن - قایمیه - نورآباد -رستم» و جاده «یزد-دوراهی سورمق- صفاشهر-سعادتشهر-مرودشت - ارژن-قایمیه-نورآباد-رستم» که در طرح اربعین مورد تردد زائران اباعبدالله الحسین (ع) قرار می‌گیرد ایمن سازی شد.

راستیار افزود: طول رفت‌وبرگشت راه‌های اربعینی در استان فارس بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که با اقدامات راهداری از ماه‌های قبل ایمن‌سازی شدند.

یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر از بزرگراه‌های مسیر اربعین در فارس ایمن سازی شد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس اظهار کرد: نصب نیوجرسی، خط‌کشی، ایمن‌سازی مقاطع دارای پتانسیل وقوع تصادف، بروز رسانی سیستم‌های روشنایی، آرام‌سازی ترافیک در مقاطع مسکونی، لکه‌گیری و روکش آسفالت، نصب علائم از جمله اقدامات راهداری برای تردد ایمن و روان زائران اربعینی حسینی (ع) است که تا پایان طرح هم تداوم دارد.

وی هم چنین افزود: در ایام قبل و بعد از اربعین هم‌گشت‌های راهداری در راه‌های ارتباطی به استان خوزستان فعال هستند.

پیش‌بینی حضور ۳۰۰ هزار زائر اربعین از فارس در کربلا

دبیر ستاد اربعین استان فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰۰ هزار نفر از فارس برای شرکت در راهپیمایی اربعین حضور داشته باشند.

سید مجتبی علوی اردکانی در نشست ستاد اربعین فارس از اعلام آمادگی موکب داران و خادمان زائران استان برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی (ع) خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۳۰۰ هزار نفر از استان فارس برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی (ع) حضور یابند.

علوی افزود: با توجه به وجود مرقد مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) و امامزادگان واجب‌التعظیم دیگر در این شهر و استان و اینکه شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران اسلامی شناخته شده است، معمولاً در ایام اربعین زائرانی که از استان‌های شرقی و جنوبی کشور و حتی کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان و هند راهی اربعین می‌شوند، در این شهر نیز به‌قصد زیارت توقف و استراحت می‌کنند، بنابراین مقرر شد محل‌های اسکان موقت مناسب همانند سال قبل توسط شهرداری شیراز و موکب‌های مستقر در شهر شیراز برای این زائران مهیا و آماده شود.

عملیات پروازهای اربعین حسینی فارس در قالب ۸ پرواز از تاریخ ۱۱ تا ۱۸ شهریورماه جاری برنامه‌ریزی شده است مدیرکل فرهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استان فارس همچنین افزود: اعزام زائران پس از ثبت‌نام در سامانه اربعین و با داشتن گذرنامه دارای اعتبار و یا برگ عبور و گذرنامه مخصوص اربعین امکان‌پذیر است.

دبیر ستاد اربعین استان فارس از راه‌اندازی پرواز ویژه اربعین حسینی از شیراز به نجف و بالعکس خبر داد و گفت: این پروازها طی بازه زمانی ۱۱ تا ۱۸ شهریورماه برنامه‌ریزی شده است.

سید مجتبی علوی با اشاره به درخواست عده‌ای از زائران برای راه‌اندازی پرواز از مقصد شیراز به نجف گفت: پرواز «هما» از مقصد شیراز به نجف و بالعکس راه‌اندازی شد.

وی از آغاز فروش این پروازها خبر داد و افزود: عملیات پروازهای اربعین حسینی در سال جاری در قالب ۸ پرواز از تاریخ ۱۱ تا ۱۸ شهریورماه جاری برنامه‌ریزی شده است.

علوی بیان کرد: بلیت پروازهای اربعین حسینی با نرخ مصوب از مقصد شیراز به نجف از درگاه فروش الکترونیکی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به آدرس IranAir.com قابل‌تهیه است.

دبیر ستاد اربعین حسینی استان فارس یادآور شد: ساعت بازگشایی پروازها از ساعت ۱۷ روز یکشنبه، ۵ شهریورماه جاری بوده است.

ارائه تسهیلات به ۷۱۰۰ مددجو فارس برای شرکت در مراسم اربعین حسینی

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) فارس گفت: بیش از هفت هزار و ۱۰۰ مددجوی کمیته امداد فارس از تسهیلات این نهاد برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی استفاده کرده‌اند.

سید عبدالعلی سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بیش از هفت هزار و ۱۰۰ مددجوی کمیته امداد فارس از تسهیلات این نهاد برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی استفاده کرده‌اند.

معاون فرهنگی کمیته امداد فارس یادآور شد: سال گذشته پنج هزار و ۴۴۱ مددجوی تحت پوشش کمیته امداد فارس با کمک این نهاد به مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی اعزام شده‌اند.

سعادت در خصوص ارائه تسهیلات به مددجویان نیز تصریح کرد: به مددجویانی که به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند علاوه بر کمک‌های بلاعوض، ۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه نیز اختصاص خواهد یافت.

او یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ۹۵۰ نفر از مددجویان در قالب اردوهای زیارتی نیز به مشهد و قم اعزام شده‌اند.

معاون فرهنگی کمیته امداد فارس در پایان اضافه کرد: خیران و نیکوکارانی که به هر دلیل موفق به شرکت در این سفر نشده‌اند؛ می‌توانند با اعزام یک مددجو به‌عنوان نایب‌الزیاره در ثواب این مراسم معنوی شریک شوند.

حضور زائران پاکستانی اربعین حسینی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)

جمعی از زائران پاکستانی حرم مطهر امام حسین (ع) با حضور در حرم مطهر احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) نسبت به برگزاری مراسم عزاداری اقدام کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1474449

مهمترین اخبار ایران و جهان: