نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 12:56

عادل: سازمان اوقاف با برپایی 361 موکب به زوار اربعین خدمت رسانی کرد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف درباره خدمات این سازمان به زائران اربعین گفت: امسال از محل اجرای نیات واقفان تعداد 361 موکب خدمت‌رسانی به زوار برپا شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری عملکرد سازمان اوقاف در اربعین ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست عادل طی سخنانی با اشاره به حماسه حضور شیعیان در اربعین گفت: به لطف خدا هر روز بر عظمت پرتوافشانی سیدالشهدا(ع) افزوده می‌شود و اینها تجلی سخن پیام رسول الله(ص) است که فرمودند: با شهادت فرزندم حسین حرارتی در قلوب مؤمنان ایجاد می‌شود که هیچ وقت سرد نخواهد شد.

وی درباره حضور اوقاف در پیاده‌روی اربعین گفت: ما توفیق داشتیم امسال در کنار این جریان عظیم حضور پیدا کنیم، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان اوقاف اربعین است و قصد داریم قرارگاه اربعین را در اوقاف تشکیل دهیم و از الان برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم؛ تا به صورت ویژه‌تر خدمت‌رسانی کنیم.

عادل ادامه داد: امسال بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود کار انجام شد، کار اربعین دلی است و در اکثر برنامه‌ها خیلی بیشتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، کار انجام شد و نیروهای داوطلب و خیران حضور پیدا کردند. فعالیت‌های امسال مستند‌سازی و تصویر‌برداری شده و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌‌گیرد.

معاون فرهنگی اوقاف از رشد و رونق برنامه‌های امسال خبر داد و گفت: امسال در نظم و ترتیب در برنامه‌ها، در ایاب و ذهاب، خدمت رسانی، به لحاظ توسعه زمانی و... رشد و پیشرفت داشتیم. امسال کار ویژه ما ایجاد کمیته قرآنی بود و طی آن محافل مختلفی در مواکب برگزار شد، اجرای گروه تواشیح، اجرای برنامه حفظ و... هم داشتیم. امسال باید تشکر ویژه از مردم عراق و موکب داران عراق داشته باشیم که همه زندگی خود را در اختیار زائر قرار دادند. با کلام نمی شود از این همه مهمان نوازی تشکر کرد.

وی از فعالیت ۳۶۱ موکب توسط سازمان اوقاف خبر داد و گفت: امسال ۳۶۱ موکب داشتیم که بیش از ۶ میلیون پرس غذا، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار میان وعده، حدود ۱۲ میلیون بطری آب معدنی، ۱۰ میلیون لیوان شربت، ۸ میلیون لیوان چای و ۶ میلیون لیوان دمنوش میان زائران تولید کردند.

عادل از ارائه خدمات به دیگر مواکب خبر داد و گفت: توسط ۱۶ کارخانه یخی که اخداث کردیم انسال ۴۴ هزار قالب یخ تولید که هم به مصرف مواکب خودمان رسید و هم در میان دیگر موکب‌ها توزیع شد، همچنین ۴ هزار و ۸۰۰ قرص نان در نانوایی‌های سیار اوقاف تولید و توزیع شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف درباره دیگر اقدامات برای زائران اربعین گفت: امسال در مواکب اوقاف تعداد ۹۲۲ هزار نفر شب اسکان داده شدند، همچنین ۴۵ رختشورخانه، تعداد ۱۶ کارخانه یخ, ۸۴ تریلی یخچال‌دار، ۴۴ نانوایی به همراه ۱۴۴ پزشک، ۶۱ تیم نظارتی و ۱۲۰ کاروان به پیاده‌روی اربعین اعزام شدند. در کاظمین و سامرا دو حسینیه ایجاد کردیم برای اسکان، اطعام و پذیرایی و برنامه‌ها تا پس از اربعین ادامه خواهد داشت و در سامرا تا امروز هم حضور داشتند.

وی درباره برنامه جاماندگان اربعین گفت: این برنامه در روز اربعین در تعداد هزار و ۴۰ بقعه امامزادگان کشور برگزار شد.

سخنگوی سازمان اوقاف از هزینه ۹۸ میلیارد تومان در اربعین امسال خبر داد و گفت: مجموع هزینه ای که به صورت نقدی به جز هدایایی که خیران دادند مانند برنج و مایهتاج هیأت، برای اربعین مبلغ ۹۸ میلیارد تومان بود که از محل اجرای نیات موقوفات و خیران تأمین شد.

معاون فرهنگی اوقاف گفت: امسال سه کمیته محتوایی داشتیم، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی که امسال ۸۱ خبرنگار با خود داشت، ۶۱ مستندساز که بیش از ۳ هزار مستند تولید و از رسانه‌ها پخش شد. همچنین ۹۶ قاری، ۴ گروه تواشیح اعزام شدند که در مجموع بیش از ۸۰۰ محفل برگزار شد. البته در این راستا ۴۰۵ مبلغ هم اعزام شد و در مجموع ۷ هزار و ۲۰۰ سخنرانی و ۴ هزار و ۵۰۰ مجلس روضه‌خوانی برگزار شد.

عادل ادامه داد: امسال ۱۴۰ هزار اقلام فرهنگی مانند چفیه، پرپم، سربند و... میان زائران توزیع شد، همچنین ۶ هزار و ۷۵۰ نماز جماعت امسال در مواکب مختلف برگزار شد

سخنگوی اوقاف درباره برنامه‌های این سازمان در ایام پایانی ماه صفر گفت: برای ایام شهادت امام رضا(ع) و رحلت پیامبر(ص) و امام مجتبی(ع) پیامبر برنامه‌های مختلفی در امامزادگان اجرا می‌کنیم. در استان‌های همجوار خراسان رضوی هم طرح میقات الرضا را داریم که در ۱۰۵ موکب برای زائرانی که در مسیر هستند پیش‌بینی شده برای اسکان، اطعام و پذیرایی همچنین ۱۱۹ مبلغ هم برای خواندن نماز و کارهای فرهنگی حضور دارند، ۲۴ قاری داریم که تلاوت می‌کنند علاوه بر اینها برنامه روضه‌خوانی و سخنرانی هم داریم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1494549

مهمترین اخبار ایران و جهان: