نیوز سیتی!
13 فروردین 1402 - 10:01

«آش رشته» پای ثابت سیزده‌بدر مردم کرمان

یکی از پایه‌های ثابت روز سیزده‌بدر در استان کرمان طبخ آش رشته، اماچو یا همان شولی است، هرچند معمولا در شمال استان آش رشته را با سرکه شیره و در جنوب استان بیشتر با کشک خورده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مردم ایران طبق یک رسم دیرینه شروع فصل بهار را به‌عنوان نوروز باستانی جشن می‌گیرند و این جشن و پایکوبی بهارانه به‌مدت ۱۳روز به طول می‌انجامد و مردم در این روزها به دیدار اقوام و خویشاوندان خود می‌روند و نوروز را تبریک می‌گویند و برای همدیگر سالی سرشار از سلامتی و عاقبت به‌خیری طلب می‌کنند.

در روز ۱۳ فرودین که روز طبیعت نام‌گذاری شده هرسال مردم به‌صورت دسته جمعی با اقوام، خویشاوندان و دوستان خود به دامان طبیعت می‌روند و به تفریح و خوشگذارانی می پردازند تا بر اساس یک اعتقاد قدیمی نحسی این روز را از بین ببرند.

گرده زدن سبزه و دعای خیر برای یکدیگر

 در این روز معمولا افراد سبزه‌ای که برای نوروز کاشته‌اند را ‌همراه خود برمی‌دارند تا برای رفع بلا، آن را در آب روان و یا چهار کوچه رها کنند  و طبق یک سنت قدیمی در روز سیزده‌بدر سبزه گره می‌زنند و برای عاقبت به‌خیری و سلامتی خود و خانواده‌های‌شان دعا می‌کنند.

یکی از پایه‌های ثابت روز سیزده‌بدر در سطح استان کرمان طبخ آش رشته، اماچو یا همان شولی است، هرچند معمولا در شمال استان آش رشته را با سرکه شیره و در جنوب استان بیشتر با کشک خورده می‌شود.

طرز تهیه سرکه شیره را اینجا بخوانید؛

  مقداری سرکه را در یک قابلمه می‌ریزیم و چند قاشق شکر را به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم خوب قوام بیاید و زمانی که نسبتا غلیظ شد از روی حرارت برمی‌داریم و ‌می‌گذاریم سرد شود و در ظرف مناسب سرو‌می‌کنیم.

  نوروز امسال مصادف با بهار قرآن و ماه مبارک رمضان است و سیزده‌بدر امسال متفاوت‌تر از سیزده‌بدرهای سال‌های گذشته است. هرچند در دهه ۱۳۷۰ماه مبارک رمضان در ایام نوروز قرار داشته است.

ما هم تصمیم داریم مانند سال‌های گذشته سیزده‌بدر را برگزار کنیم اما یک مقدار متفاوت از سال‌های قبل و به همین دلیل می‌خواهیم بعد از خواندن نماز ظهر به دامان طبیعت کرمان سفر کنیم و روزه خود را در دامان طبیعت باز کنیم.

 اما هم استانی‌های عزیز که قصد حضور در دامان طبیعت و تفرجگاه‌های استان را دارند برای حفظ محیط زیست این مناطق در این روز کوشا باشند.

کیسه زباله برای جمع‌آوری پسماندها به همراه داشته باشند، از شکستن شاخه‌های درختان و کندن بوته‌های مرتعی اجتناب کنند و تا جایی که می‌توانند از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند و با به همراه داشتن گاز پیک‌نیکی خطر آتش‌سوزی در این مکان‌ها را به صفر برسانند و در پایان سفر خود و بازگشت به خانه هیچ زباله‌ای را در دامن طبیعت رها نکرده باشند.

به گزارش فارس، کرمان مناطق زیبای گردشگری زیادی دارد که مقصد گردشگران به‌ویژه در روز طبیعت است، بنابراین باید برای حفظ این مناطق تلاش کرد.

گزارش از: محبوبه سعیدی

پایان پیام/۸۰۰۱۸/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1122393

مهمترین اخبار ایران و جهان: