نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 00:35

زارعان مراقب آفات «سن» گندم و جو باشند

اردبیل- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: زارعان غله کار و کشاورزان با پایش دقیق عوامل خسارت زای بیماری‌های گندم و جو مراقب آفت «سن» باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش نیرومند شامگاه چهارشنبه در نشست با کارشناسان زراعت جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: زارعین غله کار با بازدید فوری مزارع غلات شهرستان و پایش دقیق عوامل خسارت زا به خصوص بیماری‌های گندم و جو و مبارزه به موقع با آفت سن گندم مراقبت مزارع خود باشند.

وی با اشاره به اینکه تداوم استقرار توده هوای رطوبتی خنک در سطح استان شرایط را برای ایجاد آلودگی فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: توسعه و گسترش بیماری‌های قارچی غلات به ویژه در گندم و جو، بیماری‌های زنگ زرد و زنگ قهوه‌ای از جمله عوارض آفت «سن» است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: کشاورزان باید از مزارع خود به صورت مستمر و روزانه بازدید کنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری‌ها با مراجعه فوری به مدیریت‌ها و مراکز خدمات جهاد کشاورزی تابعه و مشاوره با کارشناسان مربوطه نسبت به انجام عملیات مبارزه شیمیایی با سموم قارچ کش توصیه شده مطابق دستورالعمل مربوطه اقدام کنند.

نیرومند ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی سال زراعی جاری و هشدارهای سازمان حفظ نباتات مبنی بر افزایش جمعیت و ریزش زودهنگام سن‌های مادری به مزارع غلات و گزارشات واصله از شهرستان‌ها اکیپ‌های پایش در خصوص ریزش آفت به مزارع ضروری تشکیل شده است.

وی گفت: زارعان تشکیل و فعال سازی اکیپ‌های رصد و پایش و بازدید منظم مزارع و برآورد وضعیت جمعیت آفت، بسیج و به کارگیری کلیه امکانات از جمله هزینه خرید سم و عملیات سمپاشی، استفاده از جراید و رسانه‌های محلی، فضای مجازی، ظرفیت بخشداری‌ها و دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، تریبون‌های ائمه جمعه و جماعات و… اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم در راستای ترغیب و تشویق زارعین برای مبارزه به موقع با آفت «سن مادری» معمول و نظارت‌های لازم با بازدیدهای ادواری اعمال و گزارشات لازم را روز سه شنبه هر هفته به این مدیریت ارسال کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل اظهار کرد: برنامه کنترل آفت باید بر سن‌های مادری قبل از تخم ریزی متمرکز شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1170993

مهمترین اخبار ایران و جهان: