نیوز سیتی!
23 آذر 1401 - 16:11

مقام پارلمانی لبنان: فرمانده ارتش نمی‌تواند رئیس جمهور شود

معاون رئیس پارلمان لبنان با تاکید بر اینکه هیچ راهی جز گفتگو برای انتخاب رئیس جمهور وجود ندارد، اعلام کرد که از نظر من فرمانده ارتش صلاحیت تصدی پست ریاست‌جمهوری را ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان طی سخنانی به آخرین تحولات سیاسی این کشور در سطح انتخاب رئیس جمهور و تماس‌های خارجی که اخیرا در این زمینه انجام شده اشاره کرد.

بوصعب در گفتگو با روزنامه الشرق قطر درباره ابتکاری که اخیرا دوحه برای حل پرونده ریاست‌جمهوری لبنان ارائه داده و مستقیما وارد خط سیاسی این کشور شده است اظهار داشت، از نظر من زمانی که دوحه برای نجات لبنان و خارج کردن آن از بحران‌های خفقان‌آور اعلام آمادگی کرده در اجرای ابتکار و نقش خود در این زمینه تاخیر نخواهد داشت. این مسئله بخشی از مذاکرات من با مقامات قطری بود.

وی افزود، قطر تجربیات موفقی درباره پرونده لبنان دارد؛ به ویژه در سال 2008 از طریق «توافق دوحه». همچنین قطر همواره دستِ بازی در حمایت از مردم لبنان داشته و آخرین مورد آن مربوط به کمک‌های دوحه به لبنانی‌ها در جریان انفجار بندر بیروت است. ما گفتگوهایی با مقامات قطری درباره بحران ریاست‌جمهوری لبنان داشتیم و به این نتیجه رسیدیم هرآنچه را که به نفع لبنان است فراهم کنیم.

معاون نبیه بری در ادامه به سفرهای اخیر مقامات لبنانی از جمله «ژوزف عون» فرمانده ارتش و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی به قطر اشاره کرده و گفت، من فکر نمی‌کنم که ارتباطی میان سفر باسیل و ژوزف عون به دوحه وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع او در قبال دو نامزد برجسته ریاست‌جمهوری لبنان یعنی ژوزف عون و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده چیست اظهار داشت، من مخالف این هستم که فرمانده ارتش، رئیس جمهور شود. ما باید اصلاحیه‌ای در قانون اساسی ایجاد کنیم که به فرمانده ارتش یا رئیس بانک مرکزی بعد از گذشت 6 سال از ریاست آنها در ارگان‌های مذکور اجازه ورود به منصب ریاست‌جمهوری و نامزدی برای این پست را ندهد.

الیاس بوصعب تصریح کرد، ورود فرمانده ارتش یا رئیس بانک مرکزی به منصب ریاست‌جمهوری با یک سری جاه‌طلبی‌ها از جانب آنها همراه خواهد بود و من تاکید می‌کنم که به نظامی سازی ساختار سیاسی لبنان نیازی نیست. ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که بینش اقتصادی داشته باشد و از روابط بین‌المللی بالایی بهره ببرد و همچنین دارای مواضع روشنی باشد. اگر مواضع نامزد ریاست‌جمهوری روشن نباشد وارد چرخه تداوم بحران می‌شویم.

وی افزود، بهترین راه برای حل بحران ریاست‌جمهوری، راهکاری است که تحت نظر پارلمان و آقای نبیه بری ارائه می‌شود. نبیه بری قبلا خواستار گفتگو میان نیروهای سیاسی شده بود و سابقه طولانی در مدیریت میز گفتگوها دارد. من به همه جناح‌های پارلمانی اطمینان می‌دهم که هیچ راهکاری جز گفتگو برای انتخاب رئیس جمهور وجود ندارد.

معاون رئیس پارلمان لبنان درباره حواشی ایجاد شده در روابط حزب‌الله و جریان آزاد ملی بعد از جلسه اخیر شورای وزیران اظهار داشت، سیاست در لبنان پایدار نیست و اصول ائتلاف‌ها نیز متغیر است وهمه چیز ممکن است تغییر کند. اما تاکنون آنچه که در مناسبات حزب‌الله و جریان آزاد ملی شاهد آن بوده‌ایم مربوط به پرونده انتخاب رئیس جمهور بوده و به محض توافق بر سر انتخاب رئیس جمهور، همه چیز به وضعیت عادی خود برمی‌گردد.

وی درباره پرونده اکتشاف انرژی از آب‌های سرزمینی لبنان و سرمایه‌گذاری قطر در این عرصه اظهار داشت، مشخص است که قطر پیشنهادهایی در کنار شرکت توتال فرانسه برای استخراج و حفاری در میادین لبنان مطرح کرده و البته دوحه در پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی نیز کمک کرد و نقش مثبتی داشت.

این مقام پارلمانی لبنان درباره پرونده تعیین مرزها با سوریه نیز اعلام کرد، ما این پرونده را تشکیل داده‌ایم و البته پیش از نهایی شدن پرونده تعیین مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی امکان باز کردن پرونده مرزها با سوریه وجود نداشت. ما سوریه را کشوری برادر می‌دانیم و از این منظر با آن تعامل می‌کنیم. رئیس جمهور آینده لبنان وظیفه دارد پرونده ارتباط با سوریه را تکمیل کند؛ زیرا سوریه دروازه ورود لبنان به کشورهای عربی است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 910755

مهمترین اخبار ایران و جهان: