نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 13:38

پیش‌بینی بیش از 3 میلیون دام در طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی

حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: اجرای مرحله دوم واکسیناسیون علیه شیوع بیماری تب برفکی تا پایان بهمن‌ها امسال ادامه دارد.

حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کرمانشاه ضمن اشاره به واکسیناسیون دام‌ها در دو مرحله برای مقابله با شیوع بیماری تب برفکی از نیمه اول سال، اظهار کرد: هم‌اکنون مرحله دوم واکسیناسیون آغاز و تا انتهای بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: : در این طرح همه دام‌های عشایر برون کوچ که هم‌اکنون در مناطق قشلاقی استان‌های هم‌جوار ساکن هستند را رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه خواهیم کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اشاره‌ای به پیش‌بینی تعداد واکسیناسیون دام سبک و سنگین داشت و گفت: پیش‌بینی می‌شود که در این مرحله سه میلیون نوبت دام سبک و ۱۰۰ هزار نوبت دام سنگین واکسیناسیون علیه شیوع این بیماری انجام شود.

وی با تصریح این‌که این بیماری یک بیماری عفونی ویروسی است که قدرت سرایت بالایی دارد ادامه داد: حیدری همچنین از دامداران خواست رعایت نکات بهداشتی را در جابجایی دام‌ها مدنظر قرار داده و صرفاً در صورت اخذ مجوز قرنطینه دامپزشکی اقدام به جابجایی دام‌ها کنند.

حسین حیدری ضمن اشاره به این‌که کرمانشاه از حیث شیوع بیماری تب برفکی جزو استان‌های پاک است، گفت: احتمال سقط‌جنین در دام‌های آبستنی که مبتلابه این نوع بیماری شده است بالا هست.

وی با توجه امکان تلفات 100 درصدی در دام‌های غیر ایمن و احتمال تلفات بین 30 تا 40 درصدی برای دام‌های جوان،‌ کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم و ایجاد ضایعات در ناحیه دهان، پستان و سم در دام‌ها را دور از انتظار ندانست.

پایان پیام/ و

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619711

مهمترین اخبار ایران و جهان: