نیوز سیتی!
10 دی 1402 - 09:38

غربالگری ۶۶ درصد جمعیت استان اردبیل در پویش ملی سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ۶۶ درصد جمعیت استان اردبیل در پویش ملی سلامت غربال شدند که این پویش همزمان با کل کشور در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی محمدیان صبح امروز در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: این پویش با هدف غربالگری ۲ بیماری فشارخون و دیابت در کلیه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دی ماه بطور همزمان در کشور در حال اجرا است.

وی افزود: هدف از این طرح، غربالگری برای تشخیص و شناسایی به موقع ۲ بیماری فشارخون و دیابت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل، از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر جمعیت زیر مجموعه دانشگاه، حدود ۹۰۹ هزار نفر باید مورد غربالگری قرار بگیرند که تاکنون حدود ۶۰۲ هزار نفر در این پویش شرکت کرده‌اند که حدود ۶۶/۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

۱۴ هزار نفر از فشار خون بالا و دیابت خود مطلع نبودند

محمدیان گفت: از تعداد جمعیتی که در استان مورد غربالگری قرار گرفته‌اند٬ حدود ۱۴ هزار نفر دارای فشار خون بالا و قند خون بالا بودند و از بیماری خود اطلاعی نداشتند که از این تعداد بیش از ۸ هزار نفر دارای فشارخون بالا و حدود ۶ هزار نفر دارای قندخون بالا بودند.

وی بیان کرد: این طرح جمعیت کل استان را شامل می‌شود که در مناطق روستایی در خانه‌های بهداشت و در مناطق شهری در پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: همکاران بهداشتی دانشگاه با مراجعه به مراکز پرتجمع از جمله بازار، مساجد، نماز جمعه، ادارات و سایر اماکن تجمعی، اقدام به غربالگری می‌کنند.

محمدیان گفت: پس از غربالگری، پیگیری‌های لازم توسط همکاران بهداشتی جهت ادامه درمان  انجام می‌شود.

پایان پیام/۳۸۸۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1621399

مهمترین اخبار ایران و جهان: