نیوز سیتی!
17 بهمن 1402 - 18:10

دولت سیزدهم در پرداخت هزینه بیماران صعب‌العلاج شاهکار کرده است

دیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در نشست خبری امروز سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه گفت: دولت سیزدهم با افزایش تعداد بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش از 5 بیماری به 107 بیماری شاهکار کرده است.

رضا تحویلیان مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه، امروز سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه در نشست خبری‌ای که در اداره کل بیمه سلامت استان به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر برگزار شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم خدمات بی‌نظیری در حوزه سلامت در خصوص بیماران خاص و صعب‌العلاج انجام داده است که در نوع خود یک شاهکار در میان دولت‌های گذشته محسوب می‌شود.

وی افزود: صندوق بیماری‌های خاص که تا پیش از دولت سیزدهم 5 بیماری را تحت پوشش قرار می‌داد اکنون به 107 بیماری رسیده است و بیماران مبتلابه MSA، اوتیسم، پروانه‌ای، اعصاب و روان و دیابتی نیز تحت پوشش این صندوق قرار دارند.

مدیرکل بیمه سلامت بابیان این‌که تاکنون 31 هزار بیمار صعب‌العلاج و بیماران خاص در کرمانشاه شناسایی‌شده است، از این حیث کرمانشاه را در رتبه برتر عنوان کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی این صندوق در کرمانشاه، افزود: تا پیش از ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تنها هزینه‌های درمانی پنج نوع بیماری را پوشش می‌داد که این تعداد به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است و بیماری‌های ازجمله دیالیزی، هموفیلی و ام‌اس تحت پوشش بیمه سلامت قرارگرفته است.

تحویلیان بابیان این‌که فردی که دارای بیماری صعب‌العلاج است کافی است با ثبت‌نامش در بیمه سلامت تمام هزینه‌های آن فرد با رعایت سرفصل‌های مدنظر بیمه سلامت رایگان شود یا این‌که فاکتور هزینه‌کرد درمان را تحویل بیمه سلامت بدهد و ما آن هزینه را پرداخت خواهیم کرد.

وی بابیان این‌که افراد دارای دهک درآمدی 1 تا 5 که تقریباً 50 درصد جمعیت استان را نیز شامل می‌شود از پوشش بیمه‌ای رایگان برخوردار خواهند بود، خاطرنشان کرد: 58 درصد مردم استان تحت پوشش بیمه سلامت بوده و مابقی تحت پوشش سایر بیمه‌های درمانی هستند که آماری در حدود ۸۰۶ هزار نفر می‌رسد.

 

مدیر بیمه سلامت ضمن اشاره به هزینه درمان رایگان دهک‌های 1 تا 3 مطرح کرد: به دلیل عدم اطلاع بیماران با دهک درآمدی 1 تا 3 از این خدمات ارائه‌شده یا انجام روند درمان خارج از چارچوب تعیین‌شده بیمه سلامت، متأسفانه شاهد این هستیم که بیماران برای درمان هزینه‌های گزافی را پرداخت می‌کنند.

وی به الکترونیکی شدن قراردادهای بیمه سلامت با افراد یا مراکز درمانی و کلینیک‌ها اشاره‌ای کرد و گفت: درگذشته به‌گونه‌ای بود که بیمه شونده یا مراکز درمانی که طرف قرارداد بیمه سلامت می‌شوند به‌صورت حضوری اقدام به طی روند می‌کردند درصورتی‌که الآن به‌صورت غیرحضوری این امر امکان‌پذیر است.

* پرداخت 90 درصدی هزینه درمان زوج‌های نابارور

رضا تحویلیان در خصوص درمان زوج‌های نابارور تصریح کرد: تاکنون 1 هزار و 116 نفر زوج نابارور شناسایی‌شده است که هزینه‌های درمان آن را پرداخت کرده است.

وی اشاره‌ای به اقدامات شایان‌ذکر بیمه سلامت در حوزه پیشگیری عنوان کرد و گفت: بیمه سلامت در خصوص پیشگیری اقدامات مؤثری درزمینه‌ی سبک زندگی، تغذیه سالم، ورزش و حفظ سلامتی با ورود به حوزه طب سنتی تاکنون انجام داده است که بخش اعظم آن از طریق پزشک خانواده و بر اساس شیوه‌نامه جدید ابلاغ‌شده به‌طور ویژه در حوزه روستایی فعالیت داریم.

تحویلیان تعداد پزشک خانواده که با بیمه سلامت استان ‌همکاری دارند 186 پزشک عنوان کرد و گفت: بیماران تحت پوشش بیمه سلامت در صورت ویزیت توسط پزشکان خانواده تنها 10 هزار تومان برای هر مراجعه پرداخت می‌کنند و درصورتی‌که پزشک خانواده تشخیص دهد و نوع بیماری حادتر باشد،‌پزشک خانواده با تأیید سطح 2 بیماری، فرد بیمار ارجاع داده می‌شود به متخصص و هزینه‌های آن‌هم رایگان خواهد بود.

تحویلیان اشاره‌ای به مراکز بیمه سلامت در شهرستان داشت و اذعان کرد: برای رفاه حال بیشتر بیمه شوندگان در شهرستان در این هفته افتتاح دفتر بیمه سلامت روانسر راداریم و تا پایان سال هم دفتر بیمه سلامت شهرستان گیلانغرب را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

پایان پیام/ 3851

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663111

مهمترین اخبار ایران و جهان: