نیوز سیتی!
15 بهمن 1402 - 16:42

فرزین: سیاست مهار نقدینگی موفقیت‌آمیز بود

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: طبیعی بود که اگر بخواهیم نقدینگی را مهار کنیم در ابتدا ممکن است برخی واحدها در تامین نقدینگی دچار مشکل شوند، اما چاره ای نداشتیم تا بتوانیم با این روش نقدینگی را در سطح با ثباتی تامین کنیم که خوشبختانه این سیاست تاکنون موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا فرزین بعدازظهر امروز در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های ما در سال جاری کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی بود بنابراین در دی ماه امسال رشد نقدینگی به ۲۵.۲ و نرخ رشد نقدینگی به ۳۱.۳ رسید‌.

فرزین ادامه داد: در حوزه سیاست‌های پولی طبیعی بود که اگر بخواهیم نقدینگی را مهار کنیم در ابتدا ممکن است در تامین نقدینگی، برخی واحدها دچار مشکل شوند، ما چاره ای نداشتیم که این محدویت را در بانک‌ها اعمال کنیم تا نقدینگی را بتوان‌‌ در سطح با ثباتی تامین کرد؛ خوشبختانه تاکنون این سیاست موفقیت‌آمیز بوده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: البته مشکل ما در کشور این است که بار تامین مالی برعهده نظام بانکی است و ۹۰ درصد تامین مالی توسط نظام بانکی انجام می‌شود و طبیعی است که اگر بانک خارج از ظرفیت تامین مالی کند، آثار تورمی خواهد داشت.

این خبر تکمیل می‌شود

منبع: فارس
شناسه خبر: 1660455

مهمترین اخبار ایران و جهان: