نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 14:43

پیشنهاد «توکایف» برای اتصال روسیه-قزاقستان-ایران با فیبرنوری

رئیس‌جمهور قزاقستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ گفت: پیشنهاد می‌کنم امکان ایجاد یک خط ارتباطی فیبر نوری در مسیر روسیه - قزاقستان - ایران برای اتصال به خطوط بین‌المللی در امتداد سواحل اقیانوس هند در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ گفت: منطقه اوراسیا می‌تواند نیاز 600 میلیون نفر در سراسر جهان را تامین کند، اما تحریم‌ها مانع این امر می‌شود.

توکایف تاکید کرد: امروز کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و این منطقه توانسته‌اند به بالاترین سطح خودکفایی غذایی دست یابند.

وی همچنین اظهار داشت: سهم صادرات محصولات کشاورزی از کشورهای اوراسیا در بازار جهانی همچنان پایین است و کمی بیش از 2 درصد است.

توکایف گفت: در حال حاضر، بیش از 800 میلیون نفر در کره زمین با گرسنگی و کمبود غذا مواجه هستند.

رئیس‌جمهور قزاقستان تاکید کرد: شرایط ژئوپلیتیکی که تحریم‌ها در آن به چشم می‌خورد، مانع از عرضه مواد غذایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه مردمی که به غذا نیاز دارند آسیب می‌بینند، در عین حال، به گفته کارشناسان، پتانسیل کشورهای اوراسیا به آنها اجازه می‌دهد تا حدود 600 میلیون نفر در جهان را تامین غذایی کنند.

رئیس جمهور قزاقستان معتقد است ایجاد روابط همکاری نزدیک برای تولید محصولات رقابتی، سازگار با محیط زیست، صادرات محور و مطابق با استانداردهای پیشرفته بین‌المللی باید به اولویت کاری اتحادیه تبدیل شود.

به گفته توکایف، رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان در پایان سال 4.9 درصد خواهد بود.

وی تاکید کرد: فشار تورم، دگرگونی زنجیره‌های تامین بین‌المللی، درگیری‌های منطقه‌ای، مقابله با تحریم‌ها تنها بخشی از عواملی است که سرعت توسعه اقتصاد جهانی را کند کرده است.

توکایف گفت: در چنین شرایط سختی، قزاقستان قصد دارد سال را با رشد اقتصادی 4.9 درصدی به پایان برساند.

رئیس جمهور قزاقستان در مورد موانع توسعه همکاری‌ها گفت: با وجود باز شدن مرزهای گمرکی، متأسفانه هر کشوری عملاً از تولیدکنندگان داخلی در برابر رقابت با سایر اعضای انجمن حمایت می‌کند. بنابراین، ما باید موانع و محدودیت‌های موجود در بازار مشترک را از بین ببریم و همچنین وضع مقررات فنی یکسان را تسریع کنیم.

وی پیشنهاد ساخت یک خط ارتباطی فیبر نوری در مسیر «روسیه - قزاقستان - ایران» را داد.

توکایف تاکید کرد: آستانه طرفدار توسعه همه جانبه همکاری است. در این راستا، من پیشنهاد می‌کنم امکان ایجاد یک خط ارتباطی فیبر نوری در امتداد مسیر روسیه - قزاقستان - ایران برای اتصال به خطوط بین‌المللی در امتداد سواحل اقیانوس هند در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین تاکید کرد که حجم تجارت الکترونیک در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در آینده نزدیک به 160 میلیارد دلار می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد کامل سیستم اطلاعاتی یکپارچه این سازمان به طور قابل توجهی هزینه‌های تجاری را هنگام جابجایی کالا بین کشورهای شرکت کننده کاهش می‌دهد. پتانسیل زیادی در زمینه تجارت الکترونیک وجود دارد.

توکایف گفت: سال گذشته حجم کل این بازار در اوراسیا به 80 میلیارد دلار رسید. در آینده نزدیک این رقم ممکن است، 2 برابر شود.

وی خاطرنشان کرد که این سازمان باید با بهبود رویه‌های گمرکی و ایجاد یک اکوسیستم برابر تجارت آنلاین، پویاتر فعالیت کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616655

مهمترین اخبار ایران و جهان: