نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 14:57

بورل: ساخت شهرک‌های جدید اسرائیل را امن‌تر نخواهد کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که از تخصیص بودجه برای ساخت شهرکهای غیرقانونی جدید در اراضی اشغالی در بحبوحه جنگ وحشت زده شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرح کابینه رژیم صهیونیستی برای اختصاص بودجه برای ساخت شهرکهای غیرقانونی جدید در اراضی فلسطینی را به باد انتقاد گرفت.

وی در هشتمین نشست مجمع منطقه‌ای مدیترانه‌ای در بارسلون که وزرای خارجه اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در آن حضور داشتند گفت: من از اینکه فهمیدم در میانه یک جنگ دولت اسرائیل بودجه‌ای را برای ساخت شهرکهای غیرقانونی جدید اختصاص داده است وحشت زده شدم.

وی خطاب به مقامات اسرائیلی گفت: این اقدام دفاع از خود نیست و اسرائیل را امن‌تر نخواهد کرد. ساخت شهرکهای جدید بر خلاف قوانین بین‌المللی است و مسئولیت امنیتی آن بر عهده تل آویو است.

وی در سخنرانی خود در این مجمع همچنین گفت: ضروری است که از این فرصت برای پرداختن به فاجعه‌ای که در برابر چشمان ما در خاورمیانه آشکار شده است استفاده کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نیز به مساله بحران اسرائیل و فلسطین پرداخته و نوشته: با وجود همه چالش‌های موجود، ما باید امکان صلح را باز نگه داریم. سفر 5 روزه اخیر من به منطقه خاورمیانه این اعتقاد من را تقویت کرد که بهترین تضمین برای امنیت اسرائیل، ایجاد یک کشور فلسطینی است. و در کوتاه مدت، ما باید از تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین اجتناب کنیم.

وی درباره اداره نوار غزه نوشت: نه اسرائیل و نه حماس نباید غزه را اداره کنند اما خلا این باید سریعا پر شود تا از افتادن دوباره غزه به دست گروههای تندرو که چرخه دیگری از خشونت را بازافرینی میکند جلوگیری شود. 

بورل در ادامه یاددشت خود در این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: برای جلوگیری از افتادن غزه به دست گروه‌های مسلح کنترل‌نشده که ممکن است کل همسایگان از جمله اسرائیل بی‌ثبات کنند، این سرزمین باید توسط دولتی که نماینده مردم آن باشد اداره شود. امنیت خود اسرائیل مستلزم ایجاد یک کشور فلسطینی در غزه و کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1586299

مهمترین اخبار ایران و جهان: