نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 22:37

تأکید امیرعبداللهیان بر توقف قتل عام مردم غزه در تماس تلفنی همتای ژاپنی

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی همتای ژاپنی بر توقف هر چه سریع‌تر قتل عام مردم غزه و فراهم شدن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه تأکید کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن امروز (سه‌شنیه) تلفنی گفت‌وگو کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۵ مهر ماه در پاسخ به تماس تلفنی «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن، درباره مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه دو کشور و به خصوص آخرین تحولات فلسطین و جنایات جنگی اشغالگران صهیونیست علیه مردم فلسطین در غزه بحث و تبادل‌نظر کرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ژاپن امروز از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خبر داده و گفته بود که درصدد است امروز با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کند. 

بر همین اساس حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی رئیس‌ جمهور به نخست‌وزیر ژاپن، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با ژاپن تأکید کرد.

وی به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و نوار غزه نیز اشاره و بر حمایت سیاسی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و قتل‌عام مردم غزه باید هرچه سریع‌تر متوقف و زمینه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه فراهم شود.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به ابزار نگرانی وزیر امور خارجه ژاپن در مورد تعیین سرنوشت افراد غیرنظامی مفقود شده اعلام کرد که هر اقدام در مورد این مسأله مهم، در درجه اول مستلزم توقف حملات وحشیانه رژیم اسرائیل است.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز ضمن ابراز نگرانی از تحولات غزه و تداوم خشونت‌ها، بر آمادگی کشورش برای گسترش مناسبات دوجانبه تأکید و ابزار امیدواری کرد که با توقف جنگ، امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه ژاپن به نوار غزه فراهم شود.

«یوکو کامیکاوا» وزیر خارجه ژاپن که کشورش در حال حاضر ریاست گروه هفت را برعهده دارد، نسبت به اوضاع غزه ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این کشور ۱۰ میلیون دلار کمک اضطراری به غزه ارائه خواهد کرد. 

وزیر خارجه ژاپن همچنین عنوان کرد که در حال حاضر حدود ۹۰۰ شهروند ژاپنی در فلسطین اشغالی و سرزمین‌های فلسطینی هستند و معاون دبیر کابینه ژاپن هم در اظهاراتی از تصمیم دولت ژاپن برای خارج کردن آنها تا روز یکشنبه با هواپیمای نظامی ژاپن خبر داد. 

چندی پیش نیز وزیر خارجه فیلیپین درباره وضعیت اتباع مفقود شده این کشور در پی تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

در پی عملیات طوفان الاقصی و واکنش صهیونیست‌ها به این عملیات با حمله به غیرنظامیان و زنان و کودکان غزه که منجر به شهادت بیش از سه هزار نفر و‌ مجروح شدن ۱۲ هزار نفر شد، حسین امیرعبداللهیان رایزنی‌هایی را در این مدت با برخی همتایان انجام داد و سفری هم به منطقه داشت. وی همچنین خواستار برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی شد که قرار است فردا (چهارشنبه) در جده برگزار شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541611

مهمترین اخبار ایران و جهان: