نیوز سیتی!
08 آذر 1402 - 10:00

احتمال تولید کمتر نفت از سوی اوپک پلاس

منابع آگاه در اوپک پلاس می‌گویند با وجود اختلاف‌هایی در مورد سهمیه میان تولیدکنندگان، احتمال کاهش بیشتر تولید وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، منابع آگاه در اوپک پلاس می‌گویند، با وجود به تعویق افتادن نشست این گروه به روز پنج‌شنبه و با وجود اختلاف‌هایی که در مورد سهمیه میان تولیدکنندگان وجود دارد، این گروه در تلاش است تا میزان کاهش تولید را بیشتر کند.

به گفته برخی تحلیلگران، اوپک پلاس با هدف تقویت قیمت نفت، کاهش تولید را تمدید می‌کند یا میزان آن را بیشتر می‌کند.

 قیمت نفت روز گذشته بالای 80 دلار در هر بشکه معامله شد‌ درحالی‌که در اواخر ماه سپتامبر نزدیک 98 دلار در هر بشکه رسیده بود.

یک منبع اوپک پلاس بدون ارائه جزئیات گفت، انتظار می‌رود در روز پنج شنبه 30 نوامبر گزینه‌ای برای «کاهش تولید بیشتر به صورت جمعی» وجود داشته باشد.

منابع آگاه اوایل ماه جاری میلادی از بررسی بیشتر کردن رقم کاهش تولید خبر داده بودند.

بر اساس پیش‌نویس دستور جلسه که به دست رویترز رسیده است، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، نشست‌ آنلاین برای تصمیم‌گیری در مورد میزان تولید نفت را روز پنجشنبه پیش‌ِ رو در ساعت 13 به وقت گرینویچ آغاز خواهند کرد.

این نشست قرار بود 26 نوامبر برگزار شود اما به دلیل اختلاف‌نظر در مورد سطح تولید برای تولیدکنندگان آفریقایی به 30 نوامبر تغییر کرد، هرچند که منابع آگاه می‌گویند به مصالحه در این زمینه نزدیک شده‌اند.

وزارت نفت کویت در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد، این کشور به هر تصمیمی که از سوی اوپک صادر می‌شود، به‌ویژه تصمیم‌هایی که مربوط به سهمیه‌بندی بازار و تولید نفت باشد، متعهد است.

عربستان، روسیه و سایر کشورهای عضو اوپک پلاس همگی به کاهش تولید حدود 5 میلیون بشکه در روز یا حدود 5 درصد تقاضا در جهان متعهد هستند. این کاهش تولید به تدریج از اواخر سال 2022 شروع شده است.

البته رقم شامل کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان و کاهش 300 هزار بشکه‌ای صادرات روسیه نیز هست که تا پایان ماه دسامبر منقضی خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1588155

مهمترین اخبار ایران و جهان: