نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 12:00

قوه قضائیه نیاز به حرکت نوین در بحث حقوق بشر دارد

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه نیاز به حرکت نوین دارد تا در مباحث بین‌المللی به ویژه حقوق بشر خودش را نشان دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در نشست تخصصی حمایت و ارتقا حقوق و کرامت ملت‌های مسلمان از دریچه فعالیت‌های سازمان همکاری‌های اسلامی با تمرکز بر مأموریت‌ها و اقدامات کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر با بیان اینکه از دو جهت امکان ورود به مسائل پژوهشی وجود دارد گفت: عرصه‌های بین‌المللی یکی از مصادیق حقوق عامه است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه نیازمند حرکت نوین در عرصه بین‌الملل است و هیچ نهادی در جامعه بین‌الملل پرکاربرد تر از حقوق بشر نیست و اگر به معاهدات حقوق بشر توجه شود می‌توان به این نتیجه رسید که بیشترین استقبال کشورها همین معاهدات حقوق بشری است.

هادی با بیان اینکه اولین و پیشگام‌ترین قواعدی که تبدیل به عرف می‌شوند قواعد حقوق بشر هستند گفت: کشورهای مسلمان با وجود تعالیم الهی آنطور که باید در تولید ادبیات حقوق بشری نقش ایفا نکردند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: کشورهای اسلامی آنچنان که باید در تولید اسناد حقوق بشر نقش آفرینی نکردند و باید از طریق ظرفیت کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر و کشورهای اسلامی در عرصه حقوق بشر اسلامی قدم برداشت.

وی افزود: ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری تکالیفی در دفاع از حقوق عامه، حفظ بیت‌المال و دفاع از حقوق ملت در محاکم داخلی و بین‌المللی، برای دادستان تعیین کرده است.

هادی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری، حقوق عامه از سلامت تا امنیت و مباحث بین‌المللی است که قوه قضائیه باید به آن ورود داشته باشد و عرصه بین‌المللی از مصادیق حقوق عامه است که در قانون اساسی به قوه قضائیه تکلیف شده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه نیاز به حرکت نوین دارد تا در مباحث بین‌المللی به ویژه حقوق بشر خودش را نشان دهد زیرا حقوق بشر به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از اصلی‌ترین و جنجالی‌ترین مباحث بشر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1428455

مهمترین اخبار ایران و جهان: