نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 14:55

مقام تاجیک: روسیه عمداً برای صادرات محصولات تاجیکی مانع‌تراشی می‌کند

مدیر آژانس صادرات تاجیکستان گفت: محصولات کشاورزی ما اغلب به دلیل ایجاد موانع عمدی در مرز روسیه خراب و کارآفرینان تاجیک محتمل ضرر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «بهرالدین سراج‌الدین‌زاده» مدیر آژانس صادرات تاجیکستان در نشستی مطبوعاتی از ایجاد موانع عمدی در مرز روسیه برای کامیون‌های حامل محصولات تاجیکی و راه اصلاح این وضعیت خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: تاجیکستان حتی در شرایط تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند هر کالایی را که در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد، مثلا محصولات کشاورزی، به روسیه صادر کند. هیچ مشکلی در این مورد از طرف تاجیکی وجود ندارد.

بنابر سخنان وی، هنگام حمل و نقل کالا در مرز روسیه مشکلاتی به وجود می‌آیند، از جمله بازرسی‌های زیادی از کامیون‌های تاجیکی انجام می‌شود که به طور عمدی با تاخیر مواجه می‌شوند. این هم در حالی است که ما برای عرضه محصولات کشاورزی به مناطق مختلف روسیه قراردادهای منعقد شده در دست داریم.

وی خاطرنشان کرد که در نیمه اول سال جاری ده‌ها جلسات و همایش‌ها برگزار شده است که در آنجا ساختارهای تجاری تاجیکستان و روسیه شرکت و توافقنامه‌ و قرادادهای بسیاری  امضا کردند.

مدیر آژانس صادرات تاجیکستان ادامه داد: اما تقریبا همه آنها روی کاغذ باقی مانده‌اند و اجرای نمی‌شوند.

با این حال، سراج‌الدین‌زاده، از وجود درک متقابل با طرف روسی در مورد حل این موضوع ابراز خرسندی کرد و افزود: خدمات گمرک دو کشور استفاده از سیستم‌های الکترونیکی برای صدور گواهی مبدا کالا توافق کرد‌ند که زمان انجام عملیات گمرکی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گفته وی، تراشه‌های ویژه‌ای بر روی تمام کامیون‌های تاجیکستان نصب می‌شود تا ماموران گمرک روس بتوانند کل فرایند ارسال کالا به روسیه را کنترل کنند.

وی افزود: به این ترتیب، اطلاعات سریع‌تر به مدیریت گمرک روسیه می‌رسد که محموله‌های کارآفرینان تاجیک در جایی بدون دلیل و برای مدت طولانی بازداشت می‌شوند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1435711

مهمترین اخبار ایران و جهان: