نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 14:15

۷۵ درصد از جاسوسی فضایی آمریکا بر چین و روسیه تمرکز دارد

نیروی فضایی آمریکا در راستای مقابله با پکن و مسکو، ۷۵ درصد از عملیات جمع‌آوری اطلاعات خود را بر روسیه و چین متمرکز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک افسر ارشد سرویس نیروی فضایی ایالات متحده (USSF) اعلام کرد که نیروی فضایی آمریکا، ۷۵ درصد از عملیات جمع‌آوری اطلاعات خود را بر چین و روسیه متمرکز کرده است تا نیروهای مسلح به سرعت در حال تکامل این دو کشور را تحت نظر داشته باشد.

نیروی فضایی ایالات متحده در حقیقت شاخه ششم نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا است که قصد کنترل عملیات نظامی در فضای بیرونی دارد.

ژنرال «گرگوری گاگنون» معاون اطلاعاتی نیروی فضایی ایالات متحده در گفت‌وگو با «برکینگ دیفنس» تصریح کرد: « از نقطه‌نظر اطلاعاتی....حدود نیمی از آن‌چه انجام می‌دهیم بر چین متمرکز است. حدود ۲۵ درصد از آن‌چه انجام می‌دهیم بر روسیه متمرکز است و بسیاری از این کارها به دلیل درگیری فعلی انجام می‌شود».

وی همچنین فاش کرد که ایالات متحده اکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ متخصص اطلاعات فضایی دارد که بیشتر آن‌ها وظیفه دارند به دو ابرقدرت نظامی دیگر توجه ویژه‌ای داشته باشند. به گفته گاگنون، ۲۵ درصد باقیمانده از جمع‌آوری اطلاعات، به «بقیه جهان» و بخش تجاری تخصیص داده شده است.

طبق این گزارش، تصمیم برای تمرکز بر چین و روسیه تحت تأثیر اظهارات «فرانک کندال» وزیر نیروی هوایی ایالات متحده در مورد این‌که این دو کشور دشمنان اصلی واشنگتن هستند، صورت گرفت.

گاگنون تصریح کرد که پکن از آن‌جایی به طور مداوم تحت نظر است که سرعت بالایی در بهبود توانمندی‌های فضایی خود دارد.

وی فاش کرد که «حدود سه چهار سال پیش، [جمهوری خلق چین] تنها ۴۰۰ ماهواره داشت اما امروز، آن‌ها در آستانه عبور از ۸۰۰ ماهواره هستند».

بر اساس این گزارش، دولت چین تقریباً ۲۰۰ ماهواره را تنها در سال ۲۰۲۲ نصب کرده است که اکثر آن‌ها دارای قابلیت‌های سنجش از دور برای جمع‌آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی هستند.

در پی فشارهای غرب به روسیه پس از عملیات نظامی مسکو در اوکراین، روسیه همچنین سال گذشته اعلام کرد که توسعه ماهواره‌های نظامی را در اولویت قرار می‌دهد.

اوایل سال جاری میلادی، ژنرال «بردلی چنس سالتزمن» رئیس عملیات فضایی ایالات متحده، هشدار داد که چین و روسیه همچنان «چالش‌برانگیزترین تهدیدها» در فضا برای ارتش ایالات متحده محسوب می‌شوند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت:‌ «ما باید این حقیقت را در نظر بگیریم که فضا بعنوان یک دامنه مورد مناقشه اساساً تغییر کرده است. ویژگی نحوه عملکرد ما در فضا باید تغییر کند و این بیشتر به دلیل سلاح‌هایی است که (چین) و روسیه آزمایش و در برخی موارد راه‌اندازی کرده‌اند».

کندال همچنین گفته است که پکن پتانسیل قرار دادن سلاح‌هایی در فضا را دارد که بتواند به دشمنان خود حمله کند و به واسطه افزایش چنین تهدیدی، واشنگتن می‌بایست برای یک جنگ فضایی آماده شود.

مقام‌های آمریکا در دوره‌های مختلف از اتحاد میان روسیه و چین و قدرت رو به رشد این دو کشور ابراز نگرانی کرده‌اند و در یکی از همین موارد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز گفته بود که اتحاد چین و روسیه خطرناک‌ترین چیز برای آمریکا است. (جزئیات بیشتر)

ایالات متحده از هر طریقی تلاش دارد تا روسیه را در جامعه جهانی تضعیف کند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند که البته با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1433955

مهمترین اخبار ایران و جهان: