نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 00:53

ترودو: تمجید از جنگجوی نازی برای کانادا شرم‌‌آور است

نخست‌وزیر کانادا روز چهارشنبه بابت تمجید از یک جنگجوی نازی عذرخواهی کرد و آن را برای کانادا «شرم‌آور» توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا بابت تمجید از یک جنگجوی کهنه‌کار نازی در مراسمی در پارلمان این کشور در هفته گذشته عذرخواهی کرد و این صحنه را «برای پارلمان و کانادا به شدت شرم‌آور» توصیف کرد.

ترودو که قبل از سخنرانی در مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران حضور داشت از آنها خواست مراتب «عذرخواهی بی‌چون و چرای پارلمان را بابت آنچه روز جمعه رخ داد» بپذیرند.

اشاره ترودو به تشویق چند دقیقه‌ای «یاروسلاو هونکا» 98 ساله در مجلس کانادا است که روز جمعه اتفاق افتاد.

پایگاه خبری شبکه راشا تودی روز جمعه گزارش داده بود طبق تصاویری که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس منتشر کرده است، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که به کانادا سفر کرده است قبل از شرکت در نشست پارلمان این کشور به همراه «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا از یک عضو سابق لشکر بدنام نازیها موسوم به «لشکر اس اس گالیسیا-1» که در طول جنگ جهانی دوم برای نازیها میجنگیده‌اند استقبال کردند.   

در یکی از این تصاویر منتشر شده ولودیمیر زلنسکی با مشتی گره کرده در حال لبخند زدن است و جاستین ترودو در حال دست تکان دادن برای فردی خارج از تصویر است.

زلنسکی جهت جلب حمایت متحدان غربی‌اش برای نبرد اوکراین علیه روسیه به اتاوا رفته بود. ولادیمیر پوتین پیشتر دشمنانش در اوکراین را «نئونازی» معرفی کرده بود.

طبق روایات تاریخی جنگ جهانی دوم، بخش اس اس گالیسیا، یک تشکیلات نظامی که در طول جنگ جهانی دوم از داوطلبان اوکراینی استخدام شده بود، با مجوز مقامات اشغالگر آلمان در غرب اوکراین ایجاد شد. در تابستان 1944، ارتش سرخ این لشکر را در نزدیکی شهر برودی اوکراین شکست داد.

در مراسم روز جمعه رئیس مجلس عوام پارلمان کانادا از هونکا به عنوان «یک قهرمان اوکراین و یک قهرمان کانادایی» یاد کرد که در جنگ جهانی دوم علیه روس‌ها جنگیده است.

آنتونی روتا، رئیس مجلس عوام کانادا روز سه‌شنبه بعد از افشاگری رسانه‌ها درباره اینکه هوکا برای نازی‌ها جنگیده از سمتش استعفا کرد.

ترودو در روزهای نخست این اتفاق را «شرم‌آور» توصیف کرده بود اما به طور مستقیم بابت آن عذرخواهی نکرد و خواستار استعفای روتا نشد. ترودو در سخنان روز چهارشنبه خود تلاش کرد هم‌حزبی‌اش «روتا» را مقصر این حوادث جلوه دهد.

ترودو گفت: «رئیس مجلس تنها کسی بود که بابت دعوت از این مرد و تمجید از او مقصر بود. او به طور کامل مسئولیت این کار را پذیرفته و بابت آن از سمتش استعفا کرده است.»

وی اضافه کرد: «همه ما که روز جمعه در مجلس بودیم به شدت بابت اینکه ایستادیم و کف زدیم متاسفیم، اگرچه ما این کار را بدون اطلاع از شرایط انجام دادیم.»

با آنکه ترودو مدعی شده که از عضویت هونکا در حزب نازی خبردار نبوده اما اظهارات هونکار مبنی بر اینکه او در جنگ جهانی دوم علیه روسیه جنگیده به وضوح نشان می‌دهد که او در جنگ در طرف آلمان نازی بوده است.

عذرخواهی نخست‌وزیر کانادا در شرایطی انجام شده که روسیه و لهستان به شدت این اقدام در پارلمان کانادا را محکوم کردند. وزارت خارج روسیه اذعان کرد که این حادثه «بهترین مصداق برای نشان دادن ماهیت رژیم جاستین تروردو است.»

ایدئولوژی‌های افراطی گروه‌های نئونازی در اوکراین قبل از حمله روسیه به این کشور بارها در رسانه‌های غربی مورد اشاره قرار گرفته بود. گروه‌های سفیدبرترپندار از آلمان، انگلیس، آمریکا، اسکاندیناوی و کشورهای دیگر از سال ۲۰۱۴ به این سو برای پیوستن به گروه‌های نئونازی در اوکراین به این کشور سفر کرده‌اند.

انتهای پیام/ 

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518311

مهمترین اخبار ایران و جهان: